Preskoči na glavni sadržaj

Čarolija začina


Za razliku od začina koji se koriste u slasticama i desertima, a o njima smo već pisali, većina začina i začinskih trava svoju primjenu ima u pripremi slanih jela, pečenja, juha, umaka, variva, gulaša, kod izrade kruha i peciva, te kao dodatak u marinadama. Začinsko bilje sadrži i vrijedne nutritivne sastojke, pa tako nema samo ulogu da poboljšava okus jelu, nego se često preporučuje njegovo konzumiranje i zbog ljekovitog utjecaja na organizam te olakšavanja raznih zdravstvenih tegoba.


Začini se koriste od davnina, postoje zapisi o njihovoj upotrebi još iz vremena starih Grka, Egipćana, te u drevnoj kineskoj medicini. Trgovina začinima u prošlosti je imala značaj trgovine naftom, bili su „zlata“ vrijedni i gotovo da su se zlatom i plaćali, bili su dostupni samo nekim državama koje su ih u to vrijeme skupo prodavale ostatku svijeta.

Mediteranski začini

Tipični mediteranski začini koji se dodaju ribi, janjetini, raznim salatama, juhama, pečenju, su bosiljak, peršin, kopar, majčina dušica, mažuran, lovor, ružmarin, origano, šafran, kapari, komorač. Bosiljak je nezaobilazan u jelima s rajčicom, s kojom se odlično slaže, karakterističnog je mirisa, i jedan je od najpopularnijih začina Sredozemlja.

Kopar se najčešće stavlja u umake i juhe, a ako ga još niste kušali u salati od krastavaca i kiselog vrhnja, krajnje je vrijeme da to učinite. Majčina dušica je začinska biljka koja dobro pristaje uz ribu, razne vrste mesa, kojima daje snažan, pikantan okus. Omiljeni je začin za marinade. Sadrži eterična ulja, i zbog toga je ljekovitost majčine dušice posebice dokazana kod tegoba dišnoga sustava. Ublažava kašalj, te djeluje antiseptički, pa je često sastojak zubnih pasta i vodica za ispiranje.




Metvica podiže raspoloženje, te poboljšava pamćenje i koncentraciju. Ima blago umirujuće djelovanje, te pomaže protiv kašlja, grlobolje i prehlade, kao i kod problema s probavom.

Peršin, treba li uopće nabrajati gdje se sve koristi taj jedan od najpopularnijih začina u kuhinji. Nekada je bio isključivo ljekovita biljka, čija je domovina, prema nekim tumačenjima Sardinija, a danas je bez njega nezamisliva svjetska gastronomija. Jednako se koriste i peršinov korijen i list. List je bogatiji vitaminom C nekoliko puta nego korijen, a sadrži i vitamine B skupine, minerale, željezo. Peršin je prava riznica ljekovitih tvari. Vitaminom C bogata je još jedna aromatična začinska biljka s Mediterana, također vrlo raširene upotrebe, ružmarin. Stavlja se u juhe, pirjana jela, sve vrste pečenja.

Peći ribu na gradelama, a ne premazati ju grančicama ružmarina, to je u dalmatinskoj kuhinji neoprostiv propust. Preporuka je koristiti bolje svježi nego sušeni ružmarin, što više i nije problem budući da ga se u trgovinama može kupiti i u lončanicama.

Začini s Istoka

Ljubiteljima pikantne arapske, indijske ili neke druge istočnjačke kuhinje, dobro je poznat jedan od najraširenijih začina arapske kuhinje, a to je kurkuma. Narančaste je boje, ljutog okusa, mirisom podsjeća na đumbir. Upotrebljava se kao začin za umake, marinade, često je zamjena za puno skuplji šafran. Neizostavan je sastojak indijskog currya. Porijeklom je iz Azije i kim, koji se dodaje umacima, juhama, salatama, jelima od krumpira.

Sastavni dio svih ljutih i pikantnih jela je obavezno čili. Nekoliko puta je jači od ljute paprike, dodaje se zato u malim količinama u variva, pečenom krumpiru i mesu. Čili se koristi u pripremi ljutih umaka kao što su curry, tabasco umak, meksička salsa. U azijskim jelima kojima kao začin daje specifičan, aromatičan okus vrlo je raširen đumbir. Porijeklom je iz Kine, među najskupljim je začinima, a osim u azijskim zemljama, koristi se puno i u arapskoj kuhinji.

relaxforum

Komentari

Popularni postovi s ovog bloga

Koju hranu treba često jesti?

Svi mi želimo dugo i zdravo živjeti.
Kada govorimo o zdravlju, imunitetu i svemu onome što je potrebno kako bi se to održalo, mnogi ljudi ne žele slušati,  jer misle da su u pitanju izuzetno složeni savjeti. Prevencija raznih vrsta bolesti poput raka ili srčanih bolesti nije toliko kompleksna koliko ljudi zapravo misle. Ustvari, vrlo je jednostavno!



Danas dijelim s vama informacije o tome koje namirnica treba često jesti,  ako želite dug život i odlično zdravlje.

Mahunarke
Mahunarke su pune nutrijenata i zdravih vlakana, a zbog ugljikohidrata ih tijelo sporije vari zbog čega ovi plodovi pozitivno djeluju na regulaciju šećera u krvi. Veliki broj dosadašnjih istraživanja pokazao je  da mahunarke mogu značajno smanjiti rizik od mnogih tipova tumora, posebno raka crijeva. Fitohemikalije u grahu usporavaju rast tumora, a istraživanjem sprovedenim na Harvard School of Public Health došlo se do zaključka da žene koje konzumiraju grah najmanje dva puta sedmično imaju 24 posto manje šanse da r…

Znate li zašto je tamna čokolada zdrava?

Čarolija čokoladnog okusa je poznata stotinama godina. Pitam se, koliko vas zna zašto je tamna čokolada zdrava?

Za razliku od obične čokolade koja obiluje šećerima i uglavnom ne sadrži antioksidanse, crna čokolada je pravi zlatni rudnik antioksidanasa.



Čokolada sa visokim sadržajem kakaoa (minimalno oko 80%) sadrži mnogo više antioksidanasa nego zeleni čaj ili crno vino.

1. Crna čokolada vas štiti od UV zraka

Suprotno mišljenju da je čokolada neprijatelj vašeg tena, crna čokolada vas čini ljepšima. Ako želite da zaštitite vašu kožu od oštećenja uzrokovanog sunčevim UV zracima, posegnite za tamnom čokoladom. Istraživanje objavljeno u žurnalu „Nutrition“ pokazalo je kako osobe koje redovno konzumiraju crnu čokoladu imaju glatkiju kožu, znatno  manje crvenih plikova nakon izlaganja suncu, a njihova koža duže vreme zadržava hidrataciju. Crnom čokoladom takođe možete sprečiti diskoloraciju i dispigmentacijekože uzrokovanu starenjem.

2. Crna čokolada je prijatelj vašeg srca

Harvardski struč…

Sedam važnih razloga da jedete jagode

Malo ko može odoljeti crvenim, sočnim, srcolikim plodovima koji nas na proljetnim pijacama osvajaju već na prvi pogled.
Riječ je, naravno, o kraljici proljeća - jagodi. 
Nažalost, danas je potreban poseban oprez pri kupovini, jer se upravo ovo voće smatra jednim od najzagađenijih kad je riječ o pesticidima.
Stoga, ili ih uzgojite sami u svom vrtu (uživat ćete već pri samom pogledu na njih) ili ih pak kupite kod nekog provjerenog prodavača na tržnici.  
Domaća, pravilno uzgojena i netretirana jagoda obiluje moćnim sastojcima koji donose višestruke koristi za zdravlje. 

Riznica zdravih nutrijenata
Osim što pomažu u suzbijanju srčanih oboljenja, jagode čuvaju zdravlje vida, poboljšavaju moždane funkcije, ublažavaju artritis i druga upalna stanja, snižavaju krvni pritisak.
Zahvaljujući obilju antioksidansa i polifenola, jagode također usporavaju učinke starenja, jačaju imuni sistem, štite od različitih vrsta raka.
A to je samo djelić njihovih dokazanih dobrobiti.
Slično kao i trešnje, i j…