Preskoči na glavni sadržaj

Špinat je ponekad opasan


Može li neko povrće, poput špinata, uistinu biti štetno?

Pitanje:
Zanima me kolika je doista korist tamnozelenog lisnatog povrća, s obzirom da se često spominju i negativne strane njegove konzumacije. Recimo, čula sam da špinat može biti i štetan. Koji je najbolji oblik njihove konzumacije?


Odgovor:
Tamnozeleno lisnato povrće uključuje blitvu, špinat, zelenu salatu, kelj, radič, maslačak, biljke poput peršina i sl. Riječ je o namirnicama visoke nutritivne gustoće. Sto grama kuhanog i ocijeđenog kelja u prosjeku daje oko 25 kilokalorija, dok ostatak otpada na vodu te životno važne vitamine, minerale i brojne fitokemikalije. Odličan je izvor klorofila, koji djeluje kao 'čistač' krvi i jetre. Obiluje prehrambenim vlaknima, što ga čini idelanim izborom i kod redukcijskih dijeta.

Svakako preporučam svježe iscijeđene sokove od blitve, kelja, radiča, matovilca i sl. (za poboljšanje okusa možete ih kombinirati s voćem) te svježe pripremljene salate. Kod pripreme gotovih jela preporučam kuhanje na pari, s obzirom da vitamin C i vitamine B kompleksa uništava voda, svjetlost i temperatura. Dodatkom blitve/špinata u lazanje i tjestetninu oplemenit ćete ova jela.

Oprezno sa špinatom!

Istina je da špinat, uz obilje nutrijenata, sadrži i bitne količine oksalne kiseline, koja može predstavljati problem bubrežnim bolesnicima, te visoke koncentracije purina, zbog čega ga trebaju izbjegavati osobe koje imaju giht, bubrežne ili žučne kamence te artiritična oboljenja. Stajanjem skuhanog špinata postoji mogućnost gomilanja nitrata te prelaska u nepoželjne nitrite, koji u našem organizmu daju nitrozamine, kancerogene spojeve. Iz ovih je razloga vrlo važno pravilno rukovanje i način pripreme ove potencijalno visoko kvalitetne namirnice!

Nekoliko savjeta prilikom pripreme jela od špinata: kupujte svježi špinat, stabljike i listovi ne smiju biti žućkasti, dobro operite hladnom vodom prije upotrebe! Jela od špinata pojedite u roku od jedan dan, ne dopustite da dugo stoje i ne zagrijavajte ih naknadno. Neoprani špinat možete staviti u plastičnu vrećicu i zatim u hladnjak, ostat će svjež i zadržati hranjivu vrijednost unutar 3-4 dana. Zamrznuti špinat također možete koristiti, zadržava veliku količinu hranjivih tvari zbog brzog zamzavanja.

Pripazite li na navedene savjete, možete neopterećeno uživati u svježini i količini energije koje vam ove namirnice mogu donijeti. Ne zaboravite da one jačaju obrambenu sposobnost vašeg organizma, 'čiste' od toksina, a neke pokazuju i ljekovite osobine. Iz ovog razloga preporučam uključiti 'zelene' sokove u svakodnevnicu ili barem dva puta godišnje napraviti detoksikaciju uz njihovu potporu.
Jasna Ćerić,
magistra nutricionizma

Komentari

Popularni postovi s ovog bloga

Koju hranu treba često jesti?

Svi mi želimo dugo i zdravo živjeti.
Kada govorimo o zdravlju, imunitetu i svemu onome što je potrebno kako bi se to održalo, mnogi ljudi ne žele slušati,  jer misle da su u pitanju izuzetno složeni savjeti. Prevencija raznih vrsta bolesti poput raka ili srčanih bolesti nije toliko kompleksna koliko ljudi zapravo misle. Ustvari, vrlo je jednostavno!



Danas dijelim s vama informacije o tome koje namirnica treba često jesti,  ako želite dug život i odlično zdravlje.

Mahunarke
Mahunarke su pune nutrijenata i zdravih vlakana, a zbog ugljikohidrata ih tijelo sporije vari zbog čega ovi plodovi pozitivno djeluju na regulaciju šećera u krvi. Veliki broj dosadašnjih istraživanja pokazao je  da mahunarke mogu značajno smanjiti rizik od mnogih tipova tumora, posebno raka crijeva. Fitohemikalije u grahu usporavaju rast tumora, a istraživanjem sprovedenim na Harvard School of Public Health došlo se do zaključka da žene koje konzumiraju grah najmanje dva puta sedmično imaju 24 posto manje šanse da r…

Znate li zašto je tamna čokolada zdrava?

Čarolija čokoladnog okusa je poznata stotinama godina. Pitam se, koliko vas zna zašto je tamna čokolada zdrava?

Za razliku od obične čokolade koja obiluje šećerima i uglavnom ne sadrži antioksidanse, crna čokolada je pravi zlatni rudnik antioksidanasa.



Čokolada sa visokim sadržajem kakaoa (minimalno oko 80%) sadrži mnogo više antioksidanasa nego zeleni čaj ili crno vino.

1. Crna čokolada vas štiti od UV zraka

Suprotno mišljenju da je čokolada neprijatelj vašeg tena, crna čokolada vas čini ljepšima. Ako želite da zaštitite vašu kožu od oštećenja uzrokovanog sunčevim UV zracima, posegnite za tamnom čokoladom. Istraživanje objavljeno u žurnalu „Nutrition“ pokazalo je kako osobe koje redovno konzumiraju crnu čokoladu imaju glatkiju kožu, znatno  manje crvenih plikova nakon izlaganja suncu, a njihova koža duže vreme zadržava hidrataciju. Crnom čokoladom takođe možete sprečiti diskoloraciju i dispigmentacijekože uzrokovanu starenjem.

2. Crna čokolada je prijatelj vašeg srca

Harvardski struč…

Sedam važnih razloga da jedete jagode

Malo ko može odoljeti crvenim, sočnim, srcolikim plodovima koji nas na proljetnim pijacama osvajaju već na prvi pogled.
Riječ je, naravno, o kraljici proljeća - jagodi. 
Nažalost, danas je potreban poseban oprez pri kupovini, jer se upravo ovo voće smatra jednim od najzagađenijih kad je riječ o pesticidima.
Stoga, ili ih uzgojite sami u svom vrtu (uživat ćete već pri samom pogledu na njih) ili ih pak kupite kod nekog provjerenog prodavača na tržnici.  
Domaća, pravilno uzgojena i netretirana jagoda obiluje moćnim sastojcima koji donose višestruke koristi za zdravlje. 

Riznica zdravih nutrijenata
Osim što pomažu u suzbijanju srčanih oboljenja, jagode čuvaju zdravlje vida, poboljšavaju moždane funkcije, ublažavaju artritis i druga upalna stanja, snižavaju krvni pritisak.
Zahvaljujući obilju antioksidansa i polifenola, jagode također usporavaju učinke starenja, jačaju imuni sistem, štite od različitih vrsta raka.
A to je samo djelić njihovih dokazanih dobrobiti.
Slično kao i trešnje, i j…