Preskoči na glavni sadržaj

Piramida zdrave ishrane


Piramida zdrave prehrane je alat koji vam može pomoći da se bolje hranite. Saznajte kako koristiti piramidu zdrave prehrane za kreiranje pravilne prehrane!

Zdrav plan prehrane može se ilustrirati na mnogo načina, ali se često može naći u obliku piramide. Prehrambena piramida ističe različite skupine namirnica i izbore namirnica koje, ako se konzumiraju u odgovarajućim količinama, čine temelj pravilne prehrane.


Trokutasti oblika piramide vam pokazuje gdje se usredotočiti pri odabiru namirnica. Namirnice koje bi se trebale konzumirati češće čine bazu piramide, dok su namirnice koje bi trebalo jesti u manjim količinama ili rjeđe prikazane u gornjim dijelovima piramide.

S mnoštvom različitih piramida prehrane na raspolaganju (MyPyramid, Vegetarijanska piramida, Mediteranska piramida…), niste sigurni koju slijediti. Može vam pomoći činjenica kakoo su osnovna načela prehrambenih piramida uglavnom ista i općenito naglašavaju sljedeće:
Jedite više voća, povrća i integralnih žitarica.
Smanjite unos zasićenih masnoća, trans masti i kolesterola.
Ograničite slatkiše i sol.
Konzumirajte alkoholna pića umjereno, ako uopće.
Kontrolirajte veličinu porcija i broj ukupno unesenih kalorija.
Uključite fizičku aktivnost u svoju svakodnevnu rutinu.

Prehrambena piramida smješta namirnice u skupine, kao što su mliječni proizvodi, meso i grah, kako bi vam pomogla pri izbor hrane. Konzumiranje različitih namirnica unutar jedne skupine osigurava vašem organizmu sve potrebne hranjive tvari.

Nova “Piramida pravilne prehrane” u osnovi ima voće i povrće, a zatim složene ugljikohidrate u obliku kruha i tjestenine. Na taj način voćem i povrćem, pored ugljikohidrata kao izvora energije, unosimo i biljna vlakna nužna za pravilan rad probavnog trakta, ali i nužne količine esencijalnih sastojaka kao što su vitamini i mineralne tvari. Nemasno meso, riba, jaja te mlijeko i mliječni proizvodi, glavni su izvor protein, dok su orašasti proizvodi dobar izvor esencijalnih masnih kiselina. Slatkiši nisu zabranjeni, ali treba ograničiti njihov unos.

Ovaj prikaz uravnotežene prehrane unosi još jednu važnu novost i stavlja je u središte interesa: tjelesna aktivnost. Svjesni posljedica sjedilačkog načina života i imajući na umu prvo pravilo - uravnotežiti unos i potrošnju - danas sve preporuke i dijete počinju i završavaju preporukom: Više se krećite!

Evo nekoliko jednostavnih postupaka kako koristiti piramidu zdrave prehrane:

Izaberite različite namirnice iz svake glavne skupine namirnica. To osigurava da dobivate sve potrebno (kalorije, bjelančevine, vitamine, minerale i vlakana). Biranje različitih namirnica pomaže da vam obroci I međuobroci budu zanimljivi.
Prilagodite plan svojim specifičnim ukusima i sklonostima. Npr., serviranje žitarica ne znači samo kriška integralnog kruha. To može biti divlja riža, integralna tjestenina, griz, bulgur, kukuruza ili čak i kokice.
Kombinirajte hranu iz svake skupine kako god vi želite. Na primjer, možete napraviti obrok od graha (skupina mesa i grahorica) i riže (skupina žitarica). Ili možete kombinirati ribu/meso s voćnom salsom ili povrćem, ili pareno povrće s tjestenine. Mogućnosti su beskrajne.
Birajte svoje obroke i međuobroke mudro. Birajte namirnice iz svake skupine koje su bogate hranjivim sastojcima. Ako trebate izbjegavati neke od namirnica iz jedne ili više skupina namirnica (na primjer, ako ne konzumirate mliječne proizvode zbog intolerancije na laktozu), nastojte odabrati druge namirnice koje su dobar izvori istih tih hranjivih tvari.

Ne zaboravite biti otvoreni i kreativni, te birajte ukusno! Dobro jelo i zdrava prehrana su vrlo kompatibilni.
izvor: ordinacija.hr

Komentari

Popularni postovi s ovog bloga

Koju hranu treba često jesti?

Svi mi želimo dugo i zdravo živjeti.
Kada govorimo o zdravlju, imunitetu i svemu onome što je potrebno kako bi se to održalo, mnogi ljudi ne žele slušati,  jer misle da su u pitanju izuzetno složeni savjeti. Prevencija raznih vrsta bolesti poput raka ili srčanih bolesti nije toliko kompleksna koliko ljudi zapravo misle. Ustvari, vrlo je jednostavno!



Danas dijelim s vama informacije o tome koje namirnica treba često jesti,  ako želite dug život i odlično zdravlje.

Mahunarke
Mahunarke su pune nutrijenata i zdravih vlakana, a zbog ugljikohidrata ih tijelo sporije vari zbog čega ovi plodovi pozitivno djeluju na regulaciju šećera u krvi. Veliki broj dosadašnjih istraživanja pokazao je  da mahunarke mogu značajno smanjiti rizik od mnogih tipova tumora, posebno raka crijeva. Fitohemikalije u grahu usporavaju rast tumora, a istraživanjem sprovedenim na Harvard School of Public Health došlo se do zaključka da žene koje konzumiraju grah najmanje dva puta sedmično imaju 24 posto manje šanse da r…

Znate li zašto je tamna čokolada zdrava?

Čarolija čokoladnog okusa je poznata stotinama godina. Pitam se, koliko vas zna zašto je tamna čokolada zdrava?

Za razliku od obične čokolade koja obiluje šećerima i uglavnom ne sadrži antioksidanse, crna čokolada je pravi zlatni rudnik antioksidanasa.



Čokolada sa visokim sadržajem kakaoa (minimalno oko 80%) sadrži mnogo više antioksidanasa nego zeleni čaj ili crno vino.

1. Crna čokolada vas štiti od UV zraka

Suprotno mišljenju da je čokolada neprijatelj vašeg tena, crna čokolada vas čini ljepšima. Ako želite da zaštitite vašu kožu od oštećenja uzrokovanog sunčevim UV zracima, posegnite za tamnom čokoladom. Istraživanje objavljeno u žurnalu „Nutrition“ pokazalo je kako osobe koje redovno konzumiraju crnu čokoladu imaju glatkiju kožu, znatno  manje crvenih plikova nakon izlaganja suncu, a njihova koža duže vreme zadržava hidrataciju. Crnom čokoladom takođe možete sprečiti diskoloraciju i dispigmentacijekože uzrokovanu starenjem.

2. Crna čokolada je prijatelj vašeg srca

Harvardski struč…

Sedam važnih razloga da jedete jagode

Malo ko može odoljeti crvenim, sočnim, srcolikim plodovima koji nas na proljetnim pijacama osvajaju već na prvi pogled.
Riječ je, naravno, o kraljici proljeća - jagodi. 
Nažalost, danas je potreban poseban oprez pri kupovini, jer se upravo ovo voće smatra jednim od najzagađenijih kad je riječ o pesticidima.
Stoga, ili ih uzgojite sami u svom vrtu (uživat ćete već pri samom pogledu na njih) ili ih pak kupite kod nekog provjerenog prodavača na tržnici.  
Domaća, pravilno uzgojena i netretirana jagoda obiluje moćnim sastojcima koji donose višestruke koristi za zdravlje. 

Riznica zdravih nutrijenata
Osim što pomažu u suzbijanju srčanih oboljenja, jagode čuvaju zdravlje vida, poboljšavaju moždane funkcije, ublažavaju artritis i druga upalna stanja, snižavaju krvni pritisak.
Zahvaljujući obilju antioksidansa i polifenola, jagode također usporavaju učinke starenja, jačaju imuni sistem, štite od različitih vrsta raka.
A to je samo djelić njihovih dokazanih dobrobiti.
Slično kao i trešnje, i j…