Kako popraviti naš odnos prema hrani i prehrani

U ovoj fazi ljudske evolucije, prehrana je dio života svih nas.

Prosječna osoba potroši više od jednog sata dnevno samo jedući i pijući.

U to nije uključeno vrijeme koje potrošimo u kupovini hrane ili u kuhanju i spremanju naših obroka. To znači da je hrana ogroman i nezaobilazan dio našeg života.



Da li se to nama sviđalo ili ne, mi smo sa hranom u odnosu.

Neki ljudi imaju fenomenalan odnos sa hranom.

Oni slijede filozofiju: Živim da bih jeo, ne jedem da bih živio. Neki ljudi nemaju dobar odnos s hranom. Mnogobrojna iskustva mogu uzrokovati nezdrav odnos sa hranom.

Većina trauma kroz koje smo prošli, a koje upropaštavaju naš odnos s hranom su traume povezane s primanjem unutar odnosa, body image i obilje.

Kako poboljšati odnos s hranom?
1. Pogledajte svoj odnos prema hrani. Što osjećate prema hrani? Što osjećate o jedenju? Ako bi vanzemaljac sletio na planetu kako bi objektivno proučio vaše prehrambene navike, što bi on mogao zaključiti? Kako biste se osjećali sa njegovim zaključcima? Što vas najviše brine? Na primjer, ponašate li se kao da vam nije stalo što jedete i na obroke gledate kao na nužno zlo? Da li previše kontrolirate što jedete? Osjećate li se krivim kada jedete? Da li kada jedete, brinete da ćete se udebljati?



2. Suočite se sa svojim nerazriješenim traumama koje su dovele do vašeg lošeg odnosa sa hranom i integrirajte ih. Ako imate traumu vezanu uz hranu, određene situacije sa ( određenom ) hranom i prehranom, uzrokovat će emocionalnu i fizičku reakciju. Tu reakciju možete iskoristiti tako da otkrijete korijen te traume i da nađete rješenje problema i negativnih uvjerenja vezanih uz hranu. Da biste naučili kako to učiniti, predlažem da isprobate Proces Kompletiranja koji je detaljno objašnjen u mojoj knjizi “Proces Kompletiranja” ( eng. Completion Process ).

Traume povezane sa hranom, kao i sve druge traume, uzrokuju našu fragmentaciju. Kako bismo drastično poboljšali naš odnos s hranom, moramo stvoriti integraciju i sklad između svojih polariziranih ja. Imamo fragmente unutar sebe koji su usmjereni samo na temu hrane. Predlažem da pročitate moj članak pod nazivom:  “Fragmentacija – svjetska bolest” i primijenite procese koji se tamo spominju posebno za pitanja vezana uz hranu:

https://atma.hr/fragmentacija-svjetska-bolest/

Suočavanje s korijenom traume koja je uzrok našeg negativnog odnosa sa hranom pomaže nam da otkrijemo značajne korake prema poboljšanju tog odnosa.

3. Zamislite da je hrana umjetnost. Umjetnost koja je jestiva. Namirnice su umjetnički oblik koji je stvorila zemlja i kada neka osoba pripremi jelo prema određenom receptu, to jelo je umjetnički komad. Tjedan dana obvežite se na praksu promatranja hrane u trgovini i odlučivanja što biste kupili, kao da ste u galeriji u potrazi za umjetnošću koja će zadovoljiti vaša osjetila. Kada pripremate hranu, učinite to s idejom da stvarate umjetnost, a kada jedete jelo koje je netko drugi pripremio, zamislite da je to jestiva umjetnost koju je izradio umjetnik. Ako ste ovoj praksi posvećeni do kraja tjedna, ona će postati dio vas i vaš novi način gledanja na hranu.




4. Vježbajte jesti svjesno. Jelo je somatski doživljaj. Ono nas može dovesti do neopisivih osjetilnih iskustava i senzacija. Kada prilikom jela nismo u potpunosti prisutni i kada jedemo prebrzo, naša su osjetila isključena, pa kao rezultat, mi ne možemo potpuno doživjeti hranu koju jedemo. Mi tu hranu ne cijenimo nego je uzimamo zdravo za gotovo. Ne izvlačimo iz nje bogatstvo koje se u njoj nalazi. I ne možemo vidjeti kako naša tijela reagiraju na određenu hranu.

Kada sjednete za ručak, dajte si za taj ručak vremena. Kulture koje su u pogledu hrane najzdravije, posvećuju dugo vremena samo jelu. Ne jedu u pokretu i žurbi. Usporite i usredotočite se na iskustvo jedenja hrane. Bez ikakvih distrakcija, pokušajte se usredotočiti na izgled, mirise, teksture, okuse i senzacije hrane koju jedete, kao da ste na nekoj novoj planeti, kušajući nešto po prvi put. Jedite polako. Dobar je trik da između svakog zagriza stavite vilicu ili žlicu natrag na tanjur. Pobrinite se da hranu potpuno prožvačete, da se potpuno usredotočite nahranu i da u njoj stvarno uživate, bez da mislite na bilo što drugo.

Stvarno uživanje u hrani dramatično će promijeniti vaš odnos sa hranom.

5. Sa bilo kojom hranom, bilo da je to breskva ili indijski curry, pokušajte zamisliti, osjetiti, okusiti ili shvatiti svaku pojedinost koja čini tu hranu. Na primjer, da biste imali breskvu u ruci, ona je morala započeti kao sjeme. Breskva je morala imati tlo, sunčevo svjetlo, kišu i energiju poljoprivrednika koji su je uzgajali i energiju kamiona kojim je prebačena u trgovinu.

Ono što ljudi ne shvaćaju je da jednu breskvu čine upravo svi ti elementi. Kada ste toga svjesni, vi možete osjetiti sezonu u kojoj je rasla, oblake, kišu i sunčevu svjetlost u jednoj jedinoj breskvi. Također možete osjetiti svu koncentraciju koju je poljoprivrednik imao prema toj breskvi. Količina truda koja je uložena u stvaranje samo ove jedne stvari je zaista nevjerojatna. A mi konzumiramo svu tu energiju. Zamislite se malo o porijeklu hrane koju konzumirate. Kada ovo radite sa složenim jelom, kao što je npr. indijski curry, probajte ovo učiniti sa svakim sastojkom tog jela.



6. Postanite osjetljiviji i kultivirajte umjetnost intuitivne prehrane i kupnje hrane. Dobar odnos sa hranom podrazumijeva komunikaciju između vaših emocija, tijela, uma i hrane koju jedete. Potrebno je da se osjećate dovoljno osjetljivi kako biste bili intuitivniji prilikom prehrane. Kada odete u trgovinu, primjetite što vaše tijelo traži. Primjetite kako se osjećate prema određenoj hrani. Jedan dan grah može biti upravo ono što vaše tijelo govori da intuitivno želi. Sljedećeg dana vaše tijelo možda uopće ne poželi grah. Ponekada ćete osjetiti vitalnost i životnost u brokuli, a već sljedećeg dana možda ćete osjetiti da je brokula nezdrava ili da je bila uzgajana na loš način. Obratite pažnju na to koje namirnice unose nemir u vaše tijelo i emocije i vjerojatno biste ih trebali izbjegavati. Isto tako, obratite pažnju na osjećaj ispunjenosti i osjećaj gladi, kako biste mogli slušati prirodne znakove svoga tijela kada i koliko jesti. Što je bolji vaš odnos sa vašim osjećajima, to će vam biti lakše osjetiti da li odabirete hranu kako biste emocionalno zadovoljili neku drugu potrebu, koja je zapravo stvarna potreba u tom trenutku. Kada sa hranom negiramo emociju, mi tada gubimo priliku da čujemo što nam ta emocija želi reći i da zapravo odgovorimo na stvarnu potrebu na koju nam ta emocija pokušava skrenuti pažnju. Ako se zaista usredotočimo na hranu ispred nas, većina nas će zapravo biti prilično dobra u osjećanju namirnica. Većina od nas jednostavno ne uzima ( dovoljno ) vremena da osjeti i komunicira sa hranom kako bismo mogli dopustiti našoj podsvijesti da vlada izborom hrane za nas. Što je hrana više živa i manje prerađena, lakše je nam je komunicirati sa njom i osjetiti je.

7. Prikupite što više informacija o hrani, osobito o pozitivnim stvarima o svakoj hrani. Znanje je moć. Namirnice nisu samo umjetnost; one također grade našu dobrobit i blagostanje. One nisu samo izvor uživanja; one su lijek. Na primjer, razviti ćete potpuno novu vezu sa limunom kada saznate da se on može koristiti za detoksifikaciju, smanjenje upala, poticanje probave, omekšavanje kose, povećanje imuniteta i ublažavanje bolova u grlu. Razviti ćete novi odnos sa stir fry jelom kada naučite da ono što daje nevjerojatan i jedinstveni okus tom jelu je wok u kojem se taj stir fry prži. I da je tajna u tome da se taj wok ne pere, tako da okusi i arome svakog obroka ulaze u pore metala woka, pa se upravo zbog toga okus ne može ponovno proizvesti u bilo kojem drugom woku. Ti wokovi se smatraju obiteljskim nasljedstvima koja se prenose iz generacije u generaciju.


8. Uzgajajte vlastitu hranu i kuhajte svoju hranu. Neki od vas će voljeti uzgajati hranu, drugi neće. Neki od vas neće voljeti kuhati, dok drugi hoće. Vi možete imati divan odnos sa hranom i onda kada je ne uzgajate i ne kuhate je. No nevjerojatno je koliko se vaš odnos sa hranom koju jedete može produbiti kada je sami uzgajate, kuhate i spremate. Tako da u cilju poboljšanja svojeg odnosa sa hranom, pokušajte je sami uzgajati i spremati. Ako to ne znate, gledajte videozapise od ljudi koji su strastveni uzgajivači hrane. Pokušajte kuhati. Počnite sa jednostavnim jelima pa onda, ako vam se kuhanje svidi, pokušajte složenije recepte. Također pogledajte videozapise kuhara i probajte kod sebe naći sličnu strast za kuhanje.

9. Prestanite se kažnjavati za ono što ste pojeli. To vam neće pomoći. Krivnja vam može poslužiti samo da vas obavijesti o tome što mislite da je za vas ispravno i pogrešno. Krivnja je znak da ste učinili nešto što smatrate da je pogrešno i da to niste smjeli učiniti. Ili je pustite pa napravite drugačiji izbor, ili promijenite svoju perspektivu o tome da je to bio pogrešan izbor. Što ste stresniji u vezi svoje prehrane, to je lošiji odnos između vas i hrane. Vigorozno vježbanje ili, na drugoj strani, gotovo ništa ne jesti, kako bi se nakon prežderavanja osjetili bolje, recept je za katastrofu. Ono stavlja vaše tijelo u yo-yo na energetskoj i fizičkoj bazi, što je jako nezdravo za tijelo. Dijete i tjelovježba mogu se koristiti kao ozbiljni oblici samokontrole i samokažnjavanja. A samokažnjavanje je i kada u kući držite bilo koju ‘problem hranu’, baš kao kada biste kao alkoholičar kod kuće držali alkohol.



10. Pokušajte imati što prisniji i posebniji odnos sa hranom. Svačiji odnos prema hrani je jedinstven za tu osobu. Uzmite si vremena da razvijete svoj jedinstven odnos sa hranom. Što je za vas hrana? Vi ćete imati drugačiji odnos prema hrani od svog partnera, svog najboljeg prijatelja, svoje majke ili svog šefa. Isto tako, u različito vrijeme imati ćete različite prehrambene potrebe. Imati ćete različite sklonosti. Neka vaš odnos sa hranom bude potpuno vaš, umjesto da se stalno uspoređujete sa drugima i da pokušavate svoj odnos uskladiti prema drugima.

11. Kako će vam se povećati svijest i osjetljivost, bit ćete mnogo osjetljiviji na određenu hranu. Neka hrana će vam biti privlačna a neku hranu više nećete moći za jesti. Ali energija kojom sebe ograničavate dovodi do bolnog odnosa sa hranom. Dakle, osim hrane koja očito NIJE za vas, umjesto samosprečavanja, vježbajte umjerenost. Na primjer, ako volite pomfrit, pojedite ga malo. Ako je netko naručio desert, dopustite si da ga samo probate. Učinite to u pravom trenutku, kada niste gladni i kada ne očajavajte za hranom, u svom bijegu od negativnih emocija.

12. Nemojte si namjerno uskraćivati hranu. Možda ćete se kod posta osjećati u kontroli, ali ako postite kako bi pokušali kontrolirati svoje tijelo, a ne iz ljubavi prema tijelu, to tijelu šalje signale sramote, i da će biti lišeno hrane, pa bi hranu trebalo sačuvati negdje u tijelu. Jedite redovito. Neki ljudi se osjećaju bolje kada tijekom dana jedu manje obroke. Drugi se osjećaju bolje kada jedu tri obroka. A neki se osjećaju dobro kada jedu dva obroka, ali ne uobičajenim obrocima nego u različitim vremenskim intervalima. Pustite si da jedete.



13. Dopustite da hrana bude društveno iskustvo. Dopustite da hrana postane način na koji dajete i primate ljubav. Hrana nas povezuje. Ona ima sposobnost ujedinjenja ljudi. Hrana je demonstracija ljubavi. Ljubavi zemlje prema nama i ljubav od čovjeka do čovjeka. Bez obzira na kulturu iz koje dolazimo, kontinent na kojem živimo ili mišljenja sa kojima se ne slažemo, jedna stvar sa kojom se svi slažemo je fina hrana. Izgradite prijateljstva sa ljudima koji imaju sličan ukus i odnos prema hrani kao i vi. A obroci neka budu vrijeme međusobnog uživanja u umjetnosti hrane. Neka hrana postane iskustvo koje dijelimo sa drugima.

14. Jedite sa namjerom da se osjećate dobro i jedite ono što vam pomaže da se dobro osjećate.  Razmislite o ovome na trenutak, jer će život sa ovom filozofijom drastično promijeniti vaš odnos sa hranom na bolje. Na primjer, jedite ono što vam daje energiju a ne ono što vas čini tromo. Nemojte jesti da biste smršavili ili učiniti ono što na mentalnom nivou znadete da biste trebali ili ne biste trebali učiniti. Obratite pažnju na to kako se osjećate sa određenom hranom.

15. Započnite voditi dnevnik hrane kako biste postali što svjesniji o vašem odnosu prema hrani. Pratite svoje obroke, pa čak i zalogaje između obroka. Napišite o tome što ste jeli tijekom dana, kakva je bila okolina u kojoj ste jeli, kakvog je hrana koju ste jeli bila okusa, kako je izgledala, zvučala, mirisala i kako ste se vi osjećali kada ste je jeli. Opišite koliko vam se svidjelo iskustvo jedenja tog obroka od jedan do deset i objasnite zašto ste odabrali određenu ocjenu.



16. Vrijeme obroka je sveti dio života. To je sveta praksa. Kako bi razvili dobar odnos sa hranom, rituali oko hrane bi trebali biti posebni i biti dizajnirani za užitak. Kako bi poboljšali svetost ove prakse u svom životu, učinite sve što želite i možete. Na primjer, mogli biste se potruditi da napravite određenu hranu za određene blagdane. Mogli biste osigurati da su obroci vrijeme kada svaki član obitelji zaustavlja ono što radi kako biste podijelili to iskustvo obroka zajedno. Mogli biste odabrati posuđe i pribor za jelo koji vam se sviđaju. Mogli biste piti iz čaša koje su vam simpatične. Mogli biste naručenu hranu uzeti iz kutije u kojoj je stigla i jesti je sa nekog porculanskog tanjura. Mogli biste produbiti svoju ljubav prema hrani i svoje znanje o određenim sastojcima. Mogli biste se zaista jako potruditi da dođete do nekih specijalnih sastojka. Mogli biste jesti u skladu sa godišnjim dobima. Svaki put kada jedete postavite si pitanje: Kako bih ovo iskustvo prehrane mogao učiniti još posebnijim i još ugodnijim?

Što osjećamo prema cijelom procesu uzgoja ili kupnje namirnica, od pripreme hrane do jela, odrediti će u kojoj ćemo mjeri biti nahranjeni hranom i doživljajem jedenja. Jelo je puno više hrana za dušu, emocije, um i tijelo, nego samo alat da ostanemo živi. Što si više dopustimo da nam hrana donese užitak, to će naš odnos sa hranom biti bolji.

AUTOR: Teal Swan  ( Kipar na nebu, Sjene prije svitanja, Proces Kompletiranja, Anatomija Usamljenosti )

https://tealswan.com/resources/articles/how-to-improve-your-relationship-with-food-and-eating-r312/

Sa engleskog jezika prevela i prilagodila Angelica Horvatić

 www.angelicahorvatic.com

Nema komentara:

Objavi komentar