Zasto je zdrav indijski orah i ko ga ne smije jesti?

Indijski orah je izuzetan dar prirode, ugodnog mirisa i nježnog slatkastog ukusa kojem malo ko uspije odoljeti. Najveći značaj ovog orašastog ploda, ogleda se u njegovoj moći da snižava holesterol, krvni pritisak pa čak i rizik od nastanka kamena u žuči.

Veoma je značajan za zdravlje srca i kardiovaskularnog sistema, za zdravlje očiju, kostiju i mišića.




Za njegova ljekovita svojstva odgovoran je sastav bogat vitaminima i mineralima. Indijski oraščić sadrži pojedine elemente koji su veoma rijetki u prirodi, a nalaze se upravo u njemu.

Sta je zapravo indijski orah?

Sastav i nutritivna vrijednost indijskih oraščića

Indijski oraščić na latinskom Anacardium occidentale, poznat je pod nazivom „kešu“ je tropsko zimzeleno drvo čiji su osnovni plodovi orasi i indijske jabuke. Iako ime govori drugačije, porijeklom je iz Brazila, ali se uzgaja i u Vijetnamu, Indiji i Nigeriji.

Primjena je veoma široka, indijski orah može se jesti sirov, kao dodatak u raznim receptima. Takođe, njegove prerađevine kao što su sir i maslac iako veoma popularni u egzotičnim kuhinjama kod nas još nisu stekli takvu slavu. Ubrajaju se u najzdraviju hranu, veoma bogatog sastava i nutritivne vrijednosti. Vijekovima se koriste za lečenje i prevenciju raznih oboljenja.

Visoka koncentracija skroba

Ono što indijski oraščić razlikuje od drugih plodova, a prije svega od brazilskog oraha, je koncentacija skroba (čak 10 odsto njihove težine), zbog čega se često koristi u prehrambenoj industriji kao neka vrsta gustina za supe, gulaše i mliječne deserte.

Zanimljiva činjenica je da se ovaj orašasti plod prodaje isključivo bez ljuske, zato što je ona otrovna i ne smije se koristiti u ishrani.

Obiluje mineralima

Odličan su izvor minerala, a posebno bakra, mangana, fosfora i magnezijuma. Pored toga, u njihov sastav ulaze i tiamin, vitamin B6, vitamin K, gvožđe, kalijum, cink i selen.

Bitno je napomenuti da je u 100 grama indijskog oraha sadržano i 113 mg beta-sitosterola, koji je veoma rijedak i može se naći samo u malom broju namirnica, a koji se proučava zbog svog potencijala da smanji nivo holesterola u krvi.

Plod indijske jabuke prepun vitaminom C

Ovde ćemo spomenuti i Indijsku jabuku koja je takođe veoma hranljiva, a sadrži čak 5 puta više vitamina C od narandže. Ona je slatkastog ukusa, a koristi se sviježa ili kao dodatak kariju, za spavljanje džemova, napitaka, cijeđenih sokova i alkoholnih pića. Međutim, indijski oraščić je mnogo popularniji od jabuke, jer je nju teže transportovati.

Zdravstvene prednosti indijskog oraha

Pored toga što su ukusni, indijski oraščići su vrlo hranljivi i veoma bogati mineralima, vitaminima, mastima i ugljenim hidratima. Kako u svom sastavu sadrže beta-sitosterol odlični su za snižavanje holesterola, a čuvaju i srce, jer sadrže nezasićene masti.

Istraživanja ukazuju na to da ishrana bogata nezasićenim mastima, pomaže u zaštiti od koronarnih bolesti. Značaj indijskog oraha za zdravlje je u tome što snižavanju krvi pritisak i štite od srčanog udara, a time doprinosi i stvaranju pozitivnog lipidnog statusa u organizmu.

Indijski oraščić obiluje dragocjenim vitaminima, a isti se koriste u prevenciji i liječenju anemije, „pelegre“, dermatitisa, a bitni su i za metabolizam masti, proteina, ugljenih hidrata na ćelijskom nivou.

Antioksidans „zea-xanthin“ je veoma rijedak, ali se nalazi u indijskom orahu. On se apsorbuje u očnoj retini, stvara UV zaštitu za oči i pomaže u prevenciji očnih degeneracija kod starijih osoba.

Redovnom upotrebom indijskih oraščića u ishrani organizam dobija i snabdijeva se potrebnom količinom minerala kao što su bakar, fosfor, mangan i magnezijum. Preko njega u organizam se unosi i cink, gvožđe i selen, koji su jako bitni za normalno funkcionisanje organizma, jer ga snabdijevaju energijom, a i značajni su antioksidanti.

Indijski oraščić kao lijek za najrazličitije tegobe
Indijski oraščić u prevenciji kancera je veoma bitan, jer sadrži supstance koje sprečavaju umnožavanje ćelija tumora. Veliki značaj ima u ishrani kod raka debelog crijeva, ali i drugih maligniteta.

Možete ih koristiti u dijetama, jer pospješuju probavu, i pomažu u gubitku suvišnih kilograma. Ubrzaće metabolizam i daće vam prijeko potreban osećaj sitosti.

Redovnim dnevnim unosom smanjuje se rizik od nastanka kamena u žuči za čak 25 procenata.

Značaj indijskog oraha za zdravlje ogleda se u njegovom uticaju na visok krvni pritisak. Prema istraživanjima, ovi orasi ga uspešno snižavaju. Za takvo svojstvo odgovoran je prije svega magnezijum.

Indijski oraščić pomaže u obnovi prirodne boje kose, čemu doprinosi bakar.

Za zdrave kosti jedite ove orašaste sjemenke, jer sadrže visok nivo kalcijuma i magnezijuma.

Zbog koncentracije fosfora, značajni su i za zdravlje zuba i desni.

Indijski oraščić afrodizijak
Indijski orah treba da konzumiraju žene u menopauzi, jer pomaže kod poremećaja sna, koji se u tom periodu života češće javlja. Istraživanja su utvrdila da žene koje ga konzumiraju lakše utonu u san, lepše i opuštenije spavaju.

Iz svega navedenog očito je da je značaj indijskog oraha za zdravlje veliki i ne može se zanemariti.

Orah iz indije kao prirodni afrodizijak

Ovaj orašasti plod je u Americi poznat kao „moćni afrodizijak iz Brazila“ koji stimuliše polni nagon. Amerikanci ga svrstavaju u top 10 afrodizijaka, dok je u Sjevernoj Americi popularan indijski oraščić, Južnjaci više vole jabuku!

Probajte indijski orah u kombinaciji sa medom i crvenim vinom i provjerite jesu li su amerikanci u pravu!

Med je bogat vitaminom B koji stimuliše stvaranje testosterona koji povećava želju muškarca, a s druge strane sadrži i bor koji potpomaže stvaranje estrogena, a koji je bitan za seksualni nagon žene.

Medom zasladite kuhano crveno vino koje će vas relaksirati, pospješiti protok krvi i smanjiti inhibicije, uz to servirajte pečene oraščiće i uživajte.

Preporučuje li se konzumacija indijskog oraščića u trudnoći?
Ne nikako, u literaturi su ujednačena mišljenja da trudnice i dojilje ne trebaju koristi indijski oraščić u ishrani. Takođe, osobama koje pate od gastritisa, kolitisa, sindroma iritiranih creva, svima koji su imali operacije na digestivnom traktu, onima koji piju antibiotike, preporučuje se izbegavanje ove vrste oraha u ishrani.

Indijski orah se ne bi trebao davati mlađoj djeci (15 godina), niti starijim osobama (preko 65 godina). Osjetljivi ljudi mogu, usljed konzumacije iskusiti neka neželjena dejstva kao što su mučnina, povraćanje i hipotenzija. Te ukoliko se jave ovakvi problemi preporučuje se obavezan odlazak u ambulantu.

Alergije izazavane indijskim orahom

Osobe koje su inače osjetljive na orašaste plodove, vrlo vjerovatno će imati i neželjene reakcije na indijski oraščić. Reakcije mogu biti ozbiljne, pa čak i opasne po život, te je zbog toga poželjan oprez u konzumiranju.

U indijskoj tradicionalnoj kuhinji ovi orasi se često koriste, kod nas to nije čest slučaj, te ako ih planirate ubaciti u dnevni meni, budite umjereni u doziranju. Ukoliko se osjete neke promjene u organizmu nakon njihovog konzumiranja, preporučuje se hitno obraćanje ljekaru.

Indijski orah dnevna doza koja se preporučuje
Preporučena dnevna doza je 5-10 oraha dnevno. Prekomjerno uzimanje može se negativno odraziti na vašu figuru prje svega, jer u velikim količinama indijski oraščić goji! Pošto su vrlo ukusni i biće vam veoma teško da se suzdržite od čestog grickanja. Međutim, veoma je važno imati mjeru i znati kontrolisati ishranu.

Ovom super zdravom hranom možete ispraviti loše navike u ishrani, tako što ćete vaše uobičajeno grickanje „junk“ hrane, čipseva i čokoladica, između obroka zamijeniti navikom grickanja ovih oraha.

Eksperti tvrde  kako termička obrada bitno ne menja sastav i nutritivnu vrijednost oraščića.

Ono što je možda bitnije za reći je cinjenica da je pečeni indijski oraščić bezbednij od sirovog . Naime, sirovi plodovi mogu biti zaraženi salmonelom, a zabilježeni su i slučajevi zaraze ovom bakterijom preko oraha.

Najbolji recepti sa indijskim orahom
Pripremili smo vam više izvanrednih recepata u kojima je indijski oraščić neizostavan. U nastvku saznajte kako se prave?

Ukusni namaz od indijskog oraha

Ako su vam dosadili klasični ukusi sira i maslaca možete veoma lako i brzo napraviti svoje sopstvene od ovih orašastih plodova. Za spravljanje ukusnog namaza potrebno vam je samo malo dobre volje i ovih par namirnica:

1 šoljica sirovih indijskih oraščića (orah je potrebno prethodno potopiti u vodi, bar 6 sati)

1/4 šolje vode

1/4 kvasa

malo limunovog soka

2 češnjaka

malo bijelog vina i jabukovog sirćeta

senfa po ukusu
Sve sastojke je potrebno sjediniti i dobro izmiksati u blenderu. To je sve!

Ovaj namaz od oraha možete koristite kao prilog uz kajganu, pečeni krompir, sendviče, uz paste ili salate. Možete ga pomiješati sa malo jabukovog sirćeta i koristiti kao dresing za salatu. A ako uz njega dodate još malo majoneze i bademovog mlijeka dobićete savršen umak.

Upozorenje : namaz od indijskog oraha je jako ukusan i verovatno ćete poželeti da ga cijelog pojedete, ali pokušajte se suzdržati od takvog poriva. Kako je indijski oraščić u ovoj varijanti veoma kaloričan, umjereno ga koristite.

Kako se pravi maslac od indijskih oraščića

Kao i namaz brzo se pravi, ali je potrebno prethodno pripremiti indijski oraščić, evo i kako:

2 šoljice oraščića (400g) prvo natopite u vodi, tako što ćete u vodu dodati malo soli i ostavite ih 1-2 sata. Nakon ovog procesa morate ih osušiti (dehidrirati), najbolje je u rerni na 70 stepeni.

Povremeno ih provjeravajte kako se ne bi zapekli. A zatim ih ostavite da odstoje još 12-24 sata.
Kada se dobro osuše pecite ih na 170 stepeni 20 minuta.
U blender stavite orahe, dodajte malo vode, mada može i bez, i soli i dobro ih izmiksajte bar 5-8 minuta.
Ako želite u maslac možete dodati med, javorov sirup, šećer ili vanilu, sve po ukusu, a zatim još malo izmiksajete sastojke. Dobijeni maslac od indijskih oraščića čuvajte u frižderu.

Piletina sa oraščićima i povrćem

Propržite orahe na ulju, kad dobiju zlatno braon boju izvadite ih i stavite na salvetu. U ulje u kom su se pekao indijski oraščić dodajte sušenu ljutu papriku samo da pusti ukus. Nju pržite jedan minut, pa izvadite. Sada ubacite piletinu isječenu na kockice. Prije nego što meso bude skroz pečenoa dodajte i ostalo povrće, crni luk, mladi luk i malo kukuruza šećerca. Posebno skuvati rizu. Jelo je gotovo za 20 do 30 minuta.

Kao što vidite, indijski orščić ima veoma široku primjenu, ljudi širom svijeta ga vole i koriste u ishrani, jer je ukusan prije svega, ali i zbog njegovog uticaja na zdravlje. Svakako ukoliko patite od alergija izbegavajte ga, a isto se preporučuje i trudnicama.

Ostali, mogu uživati u njemu ali s oprezom. Pretjerivanje nije dobro nikada pa tako ni sa ovih plodovima, Ako želite da promijenite životne navike, zdravo se hranite i time poboljšate stanje organizma svakako se preporučuje njihova upotreba u kuhinji.

Izbacite nezdrave grickalice iz ishrane, a steknite naviku da između obroka pojedete nekoliko indijskih oraha. Na taj način ćete čuvati svoje zdravlje i osvježiti organizam. Probajte sir ili maslac napravljen od ovog oraha i uvedite nešto novo u vašu ishranu, nećete požaliti.

Preuzeto sa stranice:

 http://zdravailepa.com/alternativa/indijski-orascic-kalorije-zdravlje/ 


Nema komentara:

Objavi komentar