Paradajz je savršena hrana

Veliki poznavalac ljekovitog bilja R. Willfort kaže da nema boljeg lijeka za liječenje nedostatka želučanog soka.

PRIPREMA ZA KORIŠTENJE : rajčica je vrlo dobro sredstvo za pražnjenje crijeva, a što treba da imaju na umu oni koji pate od zatvora i hemoroida. Također povoljno djeluje na visoki krvni pritisak. Koristan je i za one koji imaju probleme sa cirkulacijom. Preporučuje se anemičnim osobama i onima koji imaju problema sa dijabetesom. Potiče rad gušterače.



RECEPTI : Genetski modificirana rajčica može sadržavati cjepivo protiv vrlo opasnih virusnih bolesti kao što su hepatitis B (HBV) i AIDS. Do sada još nije pronađeno uspješno cjepivo protiv AIDS, a protiv hepatitisa postoji, ali je preskupo za siromašne zemlje. Dr Rurik Salyaev, Siberian Institute, Irkutsk, Rusija zajedno sa suradnicima koristi bakteriju Agrobacterium tumefaciens kao „nosioca“ sintetičke kombinacije HIV i HBA DNA fragmenata. Potom ih usađuje u biljku rajčice koja proizvodi proteina koji pojedeni stvaraju antitijela protiv virusa kao oralno cjepivo protiv poliomijelitisa. Miševi hranjeni takvim rajčicama razvili su u velikoj količini spomenuta antitijela u krvi. Ukoliko se cjepivo na bazi rajčice pokaže uspješnim, moći će se proizvoditi i u obliku tableta. Rajčice nisu prvo povrće na kojem se pokušalo uzgojiti cjepivo. Prijašnja istraživanja koristila su krumpir u iste svrhe.

Pošto je bogata vitaminom C pomaže u sprečavanju napada astme, infekcija dišnih organa, suzenja očiju, i drugih alergijskih simptoma.

Kad se rajčica sa češnjakom i peršinom pirja na ulju , zalije vodom i na tihoj vatri ukuha na polovicu, procijedi , pa u toj vodi skuha riža, uspješno liječi visoki krvni tlak.

Umakom od rajčice protiv sunca

U ovo vrijeme kada vam je bilo kakva zaštita protiv sunčevih zraka potrebna dobro je znati da osim raznih zaštitnih krema koje se nude i način prehrane pomaže od štetnih zraka. Umak od rajčice siguran je izbor. Kuhana rajčica odličan je izvor velike količine antioksidanta likopena koji djelotvorno štite kožu od opeklina, jednako će pomoći sok ili juha od rajčice, dok je umak od rajčice najbolje kombinirati s maslinovim uljem, koje pomaže u apsorpciji antioksidanta. Njemački znanstvenici ovo otkriće potkrijepili su i dokazima. Jedanaest volontera je naime 10 tjedana svaki dan jelo dvije do tri žlice umaka od rajčice pomiješane s maslinovim uljem. Njihova osjetljivost na sunčevo zračenje smanjilo se za 32 posto u odnosu na početnu otpornost. Wilhelm Stahl profesor biokemije sa Sveučilišta Heinrich Heine u Dusseldorfu koji je vodio ovo istraživanje naglasio je da iako ovakva zaštita odgovara faktoru 2 ili 3, ona traje cijeli dan nakon uzimanja, prekriva cijelo tijelo te štiti od kumulativnog efekta neopreznog izlaganja suncu.

Napomene: Biljka rajčice je otrovna, njena otrovnost proizlazi od alkaloida solanina, ali rajčica sadrži i jedan fitonocid – biljni antibiotik. To je tomanin koji djeluje kao bakteriostatik, fungicid i insekticid zbog čega biljka ima veliki farmakodinamski i biološki značaj. Najviše tomanina ima u lišću rajčice, zbog čega se od njega priprema u fitofarmaciji jeftin i svakome pristupačan paraziticid.

PRIPREMA : 2 kg svježeg lišća rajčice sitno isjeckati i preliti s a10 litara 7 % rastvora alkohola i poklopljeno ostaviti da stoji 3 dana. U međuvremenu češće promiješati i nakon toga procijediti. Prije upotrebe ekstrakt pomiješati s vodom u omjeru 1:1. Tim se radi zaštite prskati povrće a naročito krumpir kada ga napada zlatica. Isto se može koristiti i za prskanje kupusnjača na ovaj način : 2 šake svježih listova rajčice se izgnječe i potope u 2 litre vode, ostavi da stoji 3 sata, procijedi i upotrijebi za prskanje.

Kad se sadnice rajčice stave na prozore, u sobu ne dolaze muhe.

PEKMEZ OD RAJČICA : veću količinu posve zrelih rajčica: na 1 kilu dobivene kaše doda se 1 žličice soli, malo konzervansa i ulje. Opranim rajčicama odrezati peteljke, razrezati ih napola i staviti kuhati. Neprekidno miješati. Kad nastane gusta jednolična kaša, protisnuti kroz sito, posoliti i kuhati dalje – po želji gušće ili rjeđe. Još kipuće uliti u zagrijane boce, svaku zavezati i staviti među jastuke da stoje na toplome dok se do kraja ne ohlade. Ako rajčice stavite u boce s širokim grlom, na vrh ulijte ulje.
Literatura:gospodarski-list.hr Gursky, A. Vogel, Šilić, James A. Duke ….

KEMIJSKI – FARMAKOPEJSKI SASTAV : rajčica ima nisku energetsku vrijednost (93 kJ ili 2 kcal /100 grama. Energetska vrijednost mu je 12 puta manja od kruha ; 1,2 kg rajčice ima istu vrijednost kao 100 grama kruha . U rajčici ima mnogo ugljikohidrata, uglavnom glukozu, fruktozu i saharozu. Bjelančevina ima malo, a masti 0,2%. Biljnih vlakana ima tek nešto malo više. U 100 grama rajčice ima oko 580 miligrama raznih minerala, od čega najviše kalija, zatim fosfora, magnezija, kalcija te u manjim količinama mangana, bakra, sumpora, kobalta, bora, radija i drugih mikroelemenata.



Od vitamina u rajčici ima najviše karotena (provitamin A), i vitamina C, njihova količina ovisi o zrelosti rajčice. Najviše ih ima u samoj ljusci. Vitamini nisu u plodu ravnomjerno raspoređeni. Osim ovih, u rajčici i ma i vitamina K, B1, B6,B3, niacina, folne kiseline i biotina. Ima i limunske, jabučne te nešto jantarne kiseline. Pektina ima oko 1 %. Oksalne kiseline je vrlo malo tako da praktički ne postoji mogućnost problema za one koji imaju probleme sa reumom i zapaljenjem zglobova ( giht).rajčica zbog kalija potiče izlučivanje suvišne vode iz tijela te se preporučuje reumatičarima i onima koji imaju giht, kamence u bubregu i mjehuru, ali i u žučnoj vrećici, te srčanim bolesnicima kojima je bolest praćena otocima.

Ljekovitost Rajčice



Rajčica ne sadrži oksalnu kiselinu, pa u njoj mogu uživati i oboljeli od reume i upale zglobova. Ona povećava i izlučivanje vode iz organizma, dobro djeluje na srce i krvotok, regulira probavu i snizuje krvni tlak. Bogata je pektinima i mnogim organskim kiselinama koje potiču tek, aktiviraju probavne procese i sprječavaju negativno djelovanje bakterija.

Likopen ima najjače antioksidativno djelovanje od svih karotenoida prisutnih u namirnicama, dvostruko snažnije od beta-karotena i deset puta snažnije od alfa-tokoferola u neutraliziranju slobodnih radikala.
Nekoliko objavljenih epidemioloških studija pokazuje vezu između prehrane bogate rajčicom i pojave nekih oblika karcinoma i kardiovaskularnih oboljenja. Smanjenje rizika oboljenja od karcinoma od 35% povezano je s konzumiranjem 10 ili više serviranja proizvoda rajčice tjedno. Likopen u proizvodima rajčice ima mnogo veću iskoristivost nego u svježoj rajčici uz prisustvo masti, primjenu topline te količinu i prisustvo drugih karotenoida poput beta -karotena.

Priprema jela s rajčicom



Plodovi rajčica često se koriste u pripremi salata, umaka ili priloga. Možete ih peći na roštilju ili u pećnici, pržiti, kuhati, puniti i pirjati. Svako će jelo obogatiti svojom crvenom bojom i ugodnim slatkasto-kiselkastim okusom.

Nedozrele zelene rajčice kisele se u octu, a zrele rajčice možete rezati na kriške, sušiti na suncu ili u pećnici na nižoj temperaturi (do 100°C) pa potom konzervirati u maslinovu ulju i koristiti kao fini dodatak toplim jelima.

Prije upotrebe zrelih rajčica za umak poželjno im je skinuti kožicu, prepoloviti ih, očistiti sjemenke te ih narezati na manje kockice. Na jednostavan način obogatit će tjesteninu i rižu, jednako dobre bit će i u kombinaciji pečenog povrća kao što je peperonata ili pak u đuveču.

Kod mesnih juha i gulaša uvijek je dobro došla žlica koncentrata od rajčica, a tradicionalna pizza gotovo je nezamisliva bez usitnjenih pelata.

Inače, bilo da je hladno poslužena s mozzarellom ili topla u nekom umaku, veoma se dobro slaže s maslinovim uljem i bosiljkom.

Rajčica povrtnim jelima daje punoću, a mesnima svježinu, dok u kombinaciji s ribama i morskim plodovima pruža pravi gurmanski doživljaj.

yuforum

Nema komentara:

Objavi komentar