Mahune

Prosječan kemijski sastav mahuna na 100 g svježe namirnice čine: voda 90 g; proteini 2,4 g; masti 0,2 g; ugljikohidrati 5,3 g; minerali 0,7 g i vlakna. Energetska vrijednost mahuna iznosi samo 31 kcal na 100 g svježe namirnice.

Mahune su vrijedan izvor vitamina: vitamina C, biotina, vitamina B6, vitamina K, folne kiseline, pantotenske kiseline, tiamina i beta-karotena (330 μg/100 g).
Od minerala sadrže: kalij, željezo, magnezij, kalcij, fosfor, cink, fluor, jod, bakar i selen.



Odličan su izvor vitamina C (24% od RDA na 100 g); biotina (23% od RDA na 100 g); vitamina B6 (22% od RDA na 100 g) i vitamina K (21% od RDA na 100 g), a dobar su izvor folne kiseline (11% od RDA na 100 g); pantotenske kiseline (10% od RDA na 100 g).
Ne samo što zauzimaju značajno mjesto u svakodnevnoj prehrani, nego su i nezamjenjiv sastojak mnogih dijeta. Zbog niske energetske vrijednosti i visokog sadržaja vode mahune su idealna dijetalna hrana. Ukusne su, hranjive i bogate proteinima i vlaknima. Uspješno se konzerviraju, ne mijenjajući bitno svoja nutritivna i organoleptička svojstva.

Ljekovitost

Hranjivi sastojci mahuna imaju određena ljekovita svojstva. One sadrže arginin, supstanciju iz grupe glukokinina, čije je djelovanje slično djelovanju inzulina. Upravo zbog takvog sastava mahune bi obavezno trebalo uključiti u dijabetsku prehranu oboljelih od šećerne bolesti. Vrlo je važno istaknuti da se glukokinin kuhanjem ne uništava. S obzirom na tu činjenicu, po mišljenju nekih autora dijabetičari bi trebali pojesti tjedno 4-7 kg mahuna.

Mahune također sadrže i inozitol (0,7 do 0,8%) koji jača srce i regulira metabolizam kalcija u organizmu. Znanstveno je dokazano da mahune djelotvorno uspostavljaju ravnotežu leukocita u krvi.
Osim toga one su bogate celulozom pa poboljšavaju probavu. Međutim, bolesnici koji boluju od crijevnih bolesti trebaju biti vrlo oprezni kod konzumiranja mahuna.
Mlade mahune odličan su diuretik, rastvaraju mokraćnu kiselinu i potiču izlučivanje otrovnih tvari iz organizma.

Priprema jela s mahunama



Mahune operite pod tekućom vodom, a zatim nožem odrežite krajeve i niti. Prelomite ih na manje dijelove rukama ili ih prerežite nožem po širini ravno ili koso.
Kuhanje, parenje ili pirjanje omiljeni su načini termičke obrade mahuna. Mahune kuhajte u manjim količinama u malo vode. Ukoliko imate više od 500 g mahuna, kuhajte ih na dva puta ili u dvjema zasebnim posudama.
Bez obzira na to kako ih pripremate, dobro se slažu s aromama kopra, češnjaka, kima i estragona.
Kuhane mahune dodatak su slavnoj salati Nicoise, dok se popečene kombiniraju s isto tako popečenim paprikama, češnjakom i maslinovim uljem u izvrsnu salatu. Kuhane mahune mogu biti glavni sastojak ili dodatak raznim varivima, juhama ili složencima.

Pirjane mahune mogu se kombinirati s gljivama (shiitake) i krušnim mrvicama ili same poslužiti kao prilog s popečenim listićima badema. Dobre su i u kombinaciji s jajima u obliku fritaje.

Idealna namirnica bogata je hranjivim tvarima, a istovremeno je niskokalorična. Zato jedite mahune! No, imajte na umu da je tajna uživanja u njihovom okusu pravilna priprema.

Ovo je samo jedna od nekoliko vrsta graha koje se mogu konzumirati svježe. Vrlo su ukusne i mogu se jesti na različite načine – kao prilog, salata ili kao miješano povrće. Ipak, iako su često na jelovniku, čini se da su podcijenjene – najčešće zbog prekuhavanja. Pravilna priprema je ključ uživanja u njima. Ukusno jelo žarko zelene boje treba kuhati na pari. Za svega pet minuta imat ćete najbolji okus i hranjivu vrijednost.

Zašto su mahune sastavni dio najzdravijeg načina prehrane? Sadržavaju snažne fitonutrijente, karotenoide lutein i zeaksantin, koji imaju protuupalno djelovanje. Obiluju vitaminom K, presudnim za pravilnu mineralizaciju kostiju, te vitaminima A i C, koji pružaju snažnu antioksidativnu zaštitu.

Idealna su namirnica za najzdraviji način prehrane jer su bogate hranjivim tvarima, a niskokalorične: jedna šalica kuhanih mahuna ima svega 44 kalorije, zbog čega su idealne za pravilno mršavljenje. Mahune obiluju oksalatima, koji mogu biti problematični za određene osobe.

vitamini.hr
yuforum

Nema komentara:

Objavi komentar