Hrana za vruće ljeto

Sladoled ili frape?

Alkoholna, gazirana i zaslađena pića, te kofeinski napici nisu dobar ljetni izbor jer povećavaju proces dehidracije stimulirajući izlučivanje tekućine iz organizma. Crveno meso također treba izbjegavati. A što rashlađuje?



Ljetne namirnice koje će vas poštedjeti kuhanja su dakako voće i povrće. Oni su i odličan izvor vitamina, minerala, ali i antioksidansa, primjerice ß-karotena i likopena, koji nude dodatnu ljetnu pogodnost štiteći kožu od štetnog djelovanja sunčevih zraka. Voće i povrće u pravilu obiluje vodom, koja služi kao dodatni izvor prijeko potrebne tekućine te istovremeno hladi. Dodatno, ove su namirnice bogate kalijem, elektrolitom koji se intenzivno gubi znojenjem i koji je za optimalno funkcioniranje organizma nužno nadoknaditi.

Salate
Najbrži recept za osvježenje je priprema voćnih i povrtnih salata načinjenih od lubenice, dinje, breskvi, smokvi, ananasa, krastavaca, paprike, rajčice, zelene salate, te tikvica i patlidžana.

Frape
Odličan izbor su i razne vrste frapea s mlijekom od žitarica i voćem koji mogu poslužiti kao osvježavajući i hranjiv međuobrok.



Žitarice – kuhane i ohlađene
Listu namirnica za osvježenje nadopunjuju i razne žitarice koje (nakon što su skuhane i ohlađene) u kombinaciji s ljetnim povrćem i zakiseljene limunovim sokom pružaju lakoprobavljiv obrok idealan za vruće ljetne dane. Dodatna pogodnost ovakvih obroka je obilje prehrambenih vlakana koje sadrži, a koja potiču pravilnu probavu te sprečavaju osjećaj nadutosti, koji je djelomično uzrokovan i gubitkom elektrolita znojenjem.

Riba i mliječni proizvodi
Za probavu crvenog mesa potrebno je dosta energije koja posljedično zagrijava organizam. Stoga ljeti prednost valja dati lakoprobavljivim izvorima proteina, a tu nema premca ribi te plodovima mora. Potrebe na proteinima zadovoljit će i niskomasni mliječni proizvodi, a pri izboru sira prednost treba dati mekšim sirevima sa što manje masti, poput svježeg kravljeg sira.

Diskutabilni začini
Svatko tko se ikad uputio u suptropske i tropske krajeve uvjerio se u začinjenost lokalne hrane. Ljute papričice, svježi đumbir, curry, papar i drugi 'agresivni' začini sastavni su dio svih jela vrućih klima. I iako vam se možda čini da tu nema pretjerane logike s obzirom da ti začini potiču zagrijavanje organizma, oni spašavaju od nesnosnih temperatura. Naime, kratkotrajna posljedica njihove konzumacije jest zagrijavanje, ali dugotrajno potiču znojenje i na taj način hlade tijelo. Stoga slobodno eksperimentirajte dok ne pronađete onaj koji vam najbolje odgovara aromama i svojstvom hlađenja.

Napici koji osvježavaju
Tijelo se uslijed velikih ljetnih vrućina rashlađuje znojenjem izlučujući pritom toksine, ali i elektrolite i vodu. Kako biste nadoknadili izgubljenu tekućinu i pružili organizmu osvježenje, najbolje je posegnuti za vodom i nezaslađenim čajem sobne temperature. Pri vrlo intenzivnom znojenju, dobar su izbor i izotonični napici koji uz tekućinu nadoknađuju i izgubljene elektrolite, ali opet ohlađeni na sobnoj temperaturi jer previše hladna pića imaju nepoželjan učinak – pojačavaju osjećaj topline.

Ledena zabluda
U mislima mnogih sladoled i ledeno pivo su visoko na listi ljetnih osvježenja, no ti isti su, nažalost, u zabludi, barem kad je riječ o dugotrajnom hlađenju organizma. Naime, unos bilo koje hrane ili napitka čija je temperatura znatno manja od tjelesne temperature tijela dovest će do početnog kratkotrajnog učinka hlađenja. No, već nakon 15-20 minuta tijelo fiziološki reagira na gubitak toplinske energije na način da povećava dotok krvi u 'ohlađene' dijelove uspostavljajući ponovno normalnu tjelesnu temperaturu i time ponovno grijući organizam. Stoga je krajnji učinak omiljenog sladoleda ili ohlađenog piva ipak zagrijavanje organizma.



Savjeti za kraj
Nekoliko osnovnih prehrambenih pravila koja olakšavaju život pri ljetnim žegama:
• Najbolji način za sprečavanje zagrijavanja organizma je vegetarijanska prehrana, stoga obogatite svoju trpezu voćem, povrćem, žitaricama i mahunarkama
• Hranu pripremajte pirjanjem i na lešo, izbjegavaj prženje i pohanje
• Izbjegavajte slana i masna jela
• Crveno meso i suhomesnate proizvode zamijenite ribom i plodovima mora
• Jedite češće, manje obroke
• Obavezno doručkujte kako ne bi došlo do naglog pada tlaka tijekom jako vrućih dana
• Čaj od metvice ili komorača, te pića od limete, grejpa ili limuna dodatno će vas rashladiti i pomoći u regulaciji znojenja
• Lagana povrtna juha s dodatkom krastavca, tikvice ili tofua pružit će osvježenje i nadoknaditi elektrolite izgubljene znojenjem
• Izbjegavajte alkohol i kofeinske napitke
• Konzumirajte hranu i piće sobne temperature
vitamini.hr
yuforum

Nema komentara:

Objavi komentar