Ljekovita vrijednost cvekle

Ljekovita vrijednost cvekle poznata je već iz antičkih vremena. 

Cvekla je korjenasto povrće, a kao ljekovita biljka poznata je već više od dvije tisuće godina.
Današnja cvekla  nastala je od divlje, koja se još i danas može naći na obalama Sredozemnog i Crnog mora. Stari su narodi upotrebljavali samo mesnato debelo lišće cvekle, dok je njezin korijen bio tvrd i neupotrebljiv. Stoljećima su povrtlari eksperimentirali dok nisu dobili današnju vrstu cvekle, sa sočnim velikim crvenim korijenom, ali su pritom zanemarili list.

Cvekla se upotrebljava se kao pomoć u liječenju malarije, akutnih upalnih bolesti i gripe u početnom stadiju. Takođe je veoma korisna za regulaciju arterijskog krvnog pritiska. Pozitivno utiče na rad mozga i perifernih nerava.

Cvekla je korisna i u liječenju slabokrvnosti, osobito u djece i mlađih osoba, a pospješuje i rad želuca, crijeva i žuči.

Ljekovita vrijednost cvekle



Ona je  vrlo važna namirnica u prehrani vegetarijanaca, jer sadrži određenu količinu kobalta koji sudjeluje u stvaranju vitamina B12. Vitamin B12 nalazi se samo u proizvodima životinjskog porijekla, dok ga u povrću uglavnom nema. Vitamin B12 sudjeluje u stvaranju eritrocita u krvi, a nedostatak tog vitamina izaziva pernicioznu anemiju. Upravo zbog toga cvekla je jedan od najboljih prirodnih lijekova za liječenje anemije i slabokrvnosti. Prethodno navedene činenice potvrđuju koliko je velika ljekovita vrijednost cvekle.

Cvekla sadrži i jod. Prisutnost joda ovu namirnicu čini dragocjenom u borbi protiv ateroskleroze i kod usporavanja procesa starenja, stoga se preporučuje i starijim osobama.

Zbog sadržaja selena cvekla predstavlja namirnicu koja posjeduje osobinu remineralizacije i uspješno se suprotstavlja prijevremenom starenju, te sudjeluje u opštem čišćenju organizma.
Sadrži i salicilnu kiselinu koja u organizmu djeluje protuupalno.

Cveklu je najbolje konzumirati sirovu, i to ribanu s malo limunovog soka. Ako želite poboljšati okus ovako pripremljenoj salati, uz cveklu upotrijebite mrkvu i/ili jednu kiseliju jabuku. Iznenadit će vas punoća okusa ovakve kombinacije.

Sok od cvekle vrlo je ljekovit, a okus mu se može poboljšati dodatkom meda i limuna.
Cveklu možete konzumirati bilo u kojem obliku bez ikakvih nepovoljnih posljedica i ograničenja, lako je probavljiva i ne utječe negativno na sekreciju želuca.

Zahvaljujući prisutnosti antocijana koji cikli daju crvenu boju, utječe na obnavljanje krvi, suzbija rast ćelija tumora i služi kao prirodno sredstvo za zaštitu i otklanjanje posljedica štetnog zračenja. Osim toga, betain i betanin iz cikle pomažu u učvršćenju krvnih žila, reguliranju krvnog pritiska, smanjuju holesterol u krvi, stimulišu metabolizam i rad jetre.
Cvekla pozitivno djeluje na odbrambeni sistem.
Višestruka ljekovita vrijednost cvekle na ljudski organizam u kombinaciji s vrlo pristupačnom cijenom predstavlja pravu blagodat za zdravlje dostupnu svima.

Kupovanje i čuvanje cikle

Ovisno o sorti, cikla je dostupna na tržnicama juna do oktobra.

Korijen cvekle je okrugla ili ovalna oblika, male ili srednje veličine, treba biti tamnocrvene boje, neoštećene kože, čvrste strukture i tankog vrška. Što je promjer korijena veći, sredina mu je drvenastija i nema dobar okus. I listovi cvekle su jestivi, pa kupujte one svježe, izrazito zelene boje dužine oko 15 cm.

Cvekla za zimu

Kod spremanja cvekle u hladnjak prije upotrebe odrežite joj listove nekoliko centimetara iznad korijena, pa korijen čuvajte u plastičnoj vrećici 7-10 dana. Oštećene listove uklonite, a ostale spremite u plastičnu vrećicu i čuvajte u hladnjaku do dva dana. Kuhanu i oguljenu cveklu možete čuvati u hladnjaku do sedam dana, a cijelu ili narezanu do 10 mjeseci u zamrzivaču.

Priprema jela s cveklom

Sok od svekle u kolonijalno doba je služio za bojenje glazure na kolačima. Takođe su se od cvekle pekle ružičaste palačinke.

Prije nego počnete pripremu jela od cvekle, zaštitite radnu površinu pek papirom ili plastičnom podlogom, a na ruke stavite plastične rukavice kako biste smanjili mogućnost upijanja boje cvekle koja se vrlo teško uklanja.

Na korijenu cvekle ostavite dio stabljike i vrh korijena i pažljivo ga operite pod tekućom vodom, pazeći da ne oštetite kožu. Ako cveklu pripremate kuhanjem, u vodu dodajte malo octa ili limunova soka kako biste sačuvali lijepu crvenu boju.

Jela od cvekle

Cveklu možete kuhati zajedno s temeljcem, propasirati, dodati začine i crveno vino te poslužiti kao umak uz losos s roštilja ili rakove. Ako pireu od cvekle dodate ulje, aceto balsamico, malo vode, sol, papar i nasjeckani kopar, dobit ćete nesvakidašnji salatni preljev koji se osobito dobro slaže s kuhanim šparogama. Kuhanu cveklu možete i kiseliti, pa je upotrijebiti kao uobičajenu zimsku salatu od cvekle.

Ako cveklu pripremate na pari, nemojte je guliti, jer ćete tako sačuvati veću količinu nutrijenata. Nakon kuhanja u vodi ili na pari koža cvekle se vrlo lako skida i tada je možete dalje pripremati.

Cvekla je izvrsna namirnica za pečenje. Neoguljena cvekla, umotana u aluminijsku foliju ili bez nje, peče se oko sat vremena na temperaturi pećnice od 190°C. Izvrsna je u kombinaciji sa junetinom ili patkom. Želite li postići kontrast slatkastom okusu cvekle, dodajte malo luka ili češnjaka.

U indijskoj kuhinji naribana sirova cvekla može se dodati u pripremi tankog kruha bez kvasca – parathe.

Listove cvekle možete pripremati kao špinat ili blitvu. Po želji nasjeckane listove cikle dodajte u rižoto.

Ako ste mislili da je tu kraj, pire od kuhane cvekle dodajte u biskvitno tijesto za pripremu čokoladnog kolača.


Energetska i nutritivna vrijednost cvekle

Cvekla je korisno i iznimno ljekovito povrće koje se može upotrebljavati tokom cijele godine.

Prosječan hemijski sastav cvekle računato na 100 g svježe namirnice: voda 88 g; proteini 1,5 g; masti 0,1 g; ugljikohidrati 9,4 g i vlakna 2,5 g. Energetska vrijednost cvekle iznosi samo 45 kcal na 100 g svježe namirnice.

Cvekla je lako probavljiva namirnica. U njoj se nalaze gotovo svi mineralni sastojci: kalij, fosfor, kalcij, magnezij, željezo, fluor, sumpor, jod, brom, litij, rubidij, celzij i stroncij. Važno je istaknuti da cvekla sadrži i određenu količinu kobalta koji sudjeluje u stvaranju vitamina B12.

Važna je i prisutnost vitamina B1, B2, B6, C, folata i pantotenske kiseline; iako ne u velikim količinama. Odličan je izvor folata, kalija i vlakana.

Jesen je pravo vrijeme za sok od cvekle. Prijatno.


yuforum
coolinarika

Nema komentara:

Objavi komentar