Šta treba znati o organskoj hrani?

Što trebate znati o organskoj hrani?
Organski uzgoj, za razliku od konvencionalnog, prihvatljiv je kako za okoliš, tako i za ljudsko zdravlje.

Za neke su to zdravstveni problemi, za druge pak etička odluka, brojni su razlozi za odabir organski (ekološki) uzgojenih namirnica. Organska hrana uzgojena je pod strogo kontroliranim uvjetima, bez sintetičkih pesticida i kemijskih gnojiva te genetskog modificiranja. Ovakve namirnice minimalno su obrađene, bez dodavanja umjetnih sastojaka ili ozračivanja.


Organska nasuprot konvencionalnoj proizvodnji

Organski uzgoj, za razliku od konvencionalnog, prihvatljiv je kako za okoliš, tako i za ljudsko zdravlje. Mnogi od danas korištenih pesticida mogu uzrokovati brojne poremećaje, od oslabljenog imuniteta, astme, hormonalnih poremećaja, neplodnosti, pa sve do raka. Osobit oprez potreban je kod trudnica (moguće djelovanje na deformaciju ploda) i dojilja te kod prehrane male djece. Istraživanja pokazuju kako pesticidi naročito negativno mogu utjecati na mentalni razvoj dojenčadi i djece.

Današnje namirnice iz konvencionalnog uzgoja sadrže znatno manje hranjivih tvari, poput vitamina, nego što su sadržavale namirnice naših baka i djedova. Stoga je, kako bismo u organizam unijeli dostatne količine nutrijenata, potrebno konzumirati velike količine voća i povrća. No problem je u tome što povećanom konzumacijom ovih namirnica povećavamo i unos pesticida i ostalih štetnih tvari.

Zagovornici organske hrane tvrde kako ona, osim što ne sadrži štetne tvari, sadrži i znatno više hranjivih sastojaka, kao npr. 28% više vitamina C, 29 % više magnezija, 10 % više kalcija, 13 % više fosfora, više bjelančevina, antioksidanasa itd. Stoga je odabirom ovakvih namirnica lakše zadovoljiti dnevne potrebe za nutrijentima, što je jedan od razloga za ekonomskom opravdanošću odabira ove vrste hrane, unatoč njenoj još uvijek vrlo visokoj cijeni.

Potencijalno najrizičnije namirnice

Gotovo u svakom konvencionalno uzgojenom voću i povrću mogu se pronaći određene količine pesticida. Njihov unos u organizam moguće je znatno smanjiti konzumiranjem onih vrsta koje ih sadrže u manjoj količini.

U najzagađenije vrste, između ostalih, spadaju breskve, jabuke, jagode, celer, špinat i paprike. Među najsigurnijim namirnicama nalaze se luk, kupus, patlidžan, avokado, ananas i mango. Također, kora citrusnog voća redovito je tretirana većim količinama pesticida te je stoga ne treba koristiti za pripremu kolača i slastica.

Kao generalno pravilo, koje vrijedi za većinu voća i povrća, ukoliko namirnica nema deblju koru koju možete oljuštiti te je nećete termički obraditi prije konzumiranja, radije kupite ekološki uzgojeni proizvod. Ljuštenjem, a posebice intenzivnijom termičkom obradom, kao što je kuhanje u trajanju 2-3 sata, uklanja se velik dio pesticida, no s obzirom na njihovu iznimnu štetnost te tešku razgradivost i akumulaciju u organizmu, nedvojbeno je sigurnija opcija izbjegavanje ovakvih namirnica.

Ukoliko niste sigurni je li neki plod tretiran pesticidima, možete za svaki slučaj koristiti i ovu jednostavnu metodu koja može u određenoj mjeri umanjiti štetnost pesticida sa površine (kore) namirnice. Sve što vam treba su mlaka voda i morska sol. Plod je potrebno prvo oprati čistom vodom, a potom ga namakati do 30 minuta u slanoj vodi (otopiti otprilike 1 čajnu žličicu soli na dvije šalice vode). Dobro isprati čistom vodom.

Do nedavno, ograničen tek na specijalizirane dućane, danas se bogat izbor organske hrane može pronaći i u većini supermarketa, a također je sve prisutnija i na tržnicama te u restoranima. Odabirom ovih namirnica, napravite i vi značajan korak prema vašem zdravlju i vitalnosti.

Nema komentara:

Objavi komentar