Piramida zdrave ishrane


Piramida zdrave prehrane je alat koji vam može pomoći da se bolje hranite. Saznajte kako koristiti piramidu zdrave prehrane za kreiranje pravilne prehrane!

Zdrav plan prehrane može se ilustrirati na mnogo načina, ali se često može naći u obliku piramide. Prehrambena piramida ističe različite skupine namirnica i izbore namirnica koje, ako se konzumiraju u odgovarajućim količinama, čine temelj pravilne prehrane.


Trokutasti oblika piramide vam pokazuje gdje se usredotočiti pri odabiru namirnica. Namirnice koje bi se trebale konzumirati češće čine bazu piramide, dok su namirnice koje bi trebalo jesti u manjim količinama ili rjeđe prikazane u gornjim dijelovima piramide.

S mnoštvom različitih piramida prehrane na raspolaganju (MyPyramid, Vegetarijanska piramida, Mediteranska piramida…), niste sigurni koju slijediti. Može vam pomoći činjenica kakoo su osnovna načela prehrambenih piramida uglavnom ista i općenito naglašavaju sljedeće:
Jedite više voća, povrća i integralnih žitarica.
Smanjite unos zasićenih masnoća, trans masti i kolesterola.
Ograničite slatkiše i sol.
Konzumirajte alkoholna pića umjereno, ako uopće.
Kontrolirajte veličinu porcija i broj ukupno unesenih kalorija.
Uključite fizičku aktivnost u svoju svakodnevnu rutinu.

Prehrambena piramida smješta namirnice u skupine, kao što su mliječni proizvodi, meso i grah, kako bi vam pomogla pri izbor hrane. Konzumiranje različitih namirnica unutar jedne skupine osigurava vašem organizmu sve potrebne hranjive tvari.

Nova “Piramida pravilne prehrane” u osnovi ima voće i povrće, a zatim složene ugljikohidrate u obliku kruha i tjestenine. Na taj način voćem i povrćem, pored ugljikohidrata kao izvora energije, unosimo i biljna vlakna nužna za pravilan rad probavnog trakta, ali i nužne količine esencijalnih sastojaka kao što su vitamini i mineralne tvari. Nemasno meso, riba, jaja te mlijeko i mliječni proizvodi, glavni su izvor protein, dok su orašasti proizvodi dobar izvor esencijalnih masnih kiselina. Slatkiši nisu zabranjeni, ali treba ograničiti njihov unos.

Ovaj prikaz uravnotežene prehrane unosi još jednu važnu novost i stavlja je u središte interesa: tjelesna aktivnost. Svjesni posljedica sjedilačkog načina života i imajući na umu prvo pravilo - uravnotežiti unos i potrošnju - danas sve preporuke i dijete počinju i završavaju preporukom: Više se krećite!

Evo nekoliko jednostavnih postupaka kako koristiti piramidu zdrave prehrane:

Izaberite različite namirnice iz svake glavne skupine namirnica. To osigurava da dobivate sve potrebno (kalorije, bjelančevine, vitamine, minerale i vlakana). Biranje različitih namirnica pomaže da vam obroci I međuobroci budu zanimljivi.
Prilagodite plan svojim specifičnim ukusima i sklonostima. Npr., serviranje žitarica ne znači samo kriška integralnog kruha. To može biti divlja riža, integralna tjestenina, griz, bulgur, kukuruza ili čak i kokice.
Kombinirajte hranu iz svake skupine kako god vi želite. Na primjer, možete napraviti obrok od graha (skupina mesa i grahorica) i riže (skupina žitarica). Ili možete kombinirati ribu/meso s voćnom salsom ili povrćem, ili pareno povrće s tjestenine. Mogućnosti su beskrajne.
Birajte svoje obroke i međuobroke mudro. Birajte namirnice iz svake skupine koje su bogate hranjivim sastojcima. Ako trebate izbjegavati neke od namirnica iz jedne ili više skupina namirnica (na primjer, ako ne konzumirate mliječne proizvode zbog intolerancije na laktozu), nastojte odabrati druge namirnice koje su dobar izvori istih tih hranjivih tvari.

Ne zaboravite biti otvoreni i kreativni, te birajte ukusno! Dobro jelo i zdrava prehrana su vrlo kompatibilni.
izvor: ordinacija.hr

Nema komentara:

Objavi komentar