Grašak

Grašak je zeleni dragulj

Ljekovitost

Grašak obiluje vitaminima, mineralima, odličan je izvor vlakana i hranjivih tvari koje mogu pomoći u očuvanju zdravlja. Održava zdravlje kostiju i srčano-krvožilnog sustava jer je izvrstan izvor vitamina K (24 % preporučenog dnevnog unosa), koji aktivira osteokalcin koji pomaže ugradnji kalcija u kostima i održava normalno grušanje krvi.


Dobar je izvor folne kiseline i vitamina B6. Ovi nutrijenti sprečavaju nakupljanje homocisteina koji narušava vezanje kolagena u kostima, što može uzrokovati osteoporozu, a pridonosi i aterosklerozi.

Grašak također osigurava nutrijente koji pomažu u prevenciji od raka, primjerice, vitamin C, koji je učinkovit i kao antioksidans. Vitamin C štiti DNA od oštećenja, pomaže organizmu u borbi s onečišćenjem i toksičnim tvarima iz okoline, pojačava imunološke funkcije i inhibira kancerogene tvari u tijelu (npr. nitrozamine). Betakaroten, provitamin vitamina A, kojeg ima u grašku, također pomaže u prevenciji raznih vrstama raka i srčanih bolesti.

Grašak je dobar je izvor željeza (10 % preporučenog dnevnog unosa), koje je potrebno za izgradnju stanica u krvi, a čiji nedostatak izaziva anemiju, umor te oslabljeni imunološki sustav.

Ljuska sadrži teško probavljive spojeve kao što su vlakna i pektinske tvari, pa se preporuča osušene plodove koristiti u obliku brašna ili oljuštene, primjerice pasirane. Pripremljeni kao juha ili kaša, plodovi graška nisu samo najukusniji, već prije svega najprihvatljiviji i lakše probavljivi. Vlakna mogu pomoći u sprečavanju raka debelog crijeva.

Osobe koje imaju tegobe sa želucem i crijevima moraju izbjegavati osušene plodove jer oni izazivaju nepoželjno stvaranje kiseline i nadimanje. Bubrežni bolesnici moraju izbjegavati suhe plodove zbog velikog sadržaja proteina, ali smiju uživati u jelima od mladog graška bez soli. Zbog prisutnosti purina, ne preporuča se bolesnicima od gihta.

U pučkoj medicini brašno graška se koristi za liječenje osipa i čireva, u obliku vlažnih i toplih kašastih obloga.


Energetska i nutritivna vrijednost

Grašak spada u mahunarke, povrće s najbogatijim hranjivim tvarima, a u 100 g sadrži 81 kcal / 339 kJ. Bogat je izvor ugljikohidrata (14,46 %) i vlakana oblika galaktana, glukuronske kiseline, fruktoze, glukoze i drugih spojeva. Visok sadržaj proteina (5,42 %) ima zahvaljujući kvržicama u korijenu u kojima se nalaze bakterije (Bacterium radicicola) koje vežu dušik iz zraka i pretvaraju ga u vrijedne aminokiseline, a potom u proteine. Uz proteine i ugljikohidrate, valja spomenuti masti i lecitin, tvari važne za živčani sustav.

Za vrijeme klijanja graška razvijaju se vitamini C i E, koji je odličan izvor vitamina C (50% preporučenog dnevnog unosa), ali ga u osušenim plodovima ima u tragovima. Antisterilitetni vitamin E dolazi u maloj količini, ali je postojan tijekom kuhanja. Vitamina A ima u tragovima. Grašak je i odličan izvor tiamina-B1 u suhim plodovima, a dobar izvor riboflavina-B2 i niacina-B3, koji sudjeluju u metabolizmu ugljikohidrata, proteina i masti.

Važno je grašak uključiti u prehranu ako često osjećate umor jer njegovi nutrijenti održavaju energiju unutar stanica organizma.


Priprema jela s graškom



Mahune graška prije čišćenja operite pod tekućom vodom. Peteljku mahune odvojite od mahune i povucite nit duž mahune. Pritiskom prstiju otvorite mahunu graška i prstom istisnite zrna graška.

Grašak možete kuhati u pari s malom količinom vode. Vodu pustite da zakipi, dodajte svježe ili suho začinsko bilje i grašak, pa posudu poklopite. Stavite što manje tekućine kako bi u grašku ostalo što više nutritivnih vrijednosti. Kuhajte oko 10 minuta ili dok vam grašak ne omekša. Ukoliko grašku želite dodati još arome, umjesto vode koristite temeljac, a možete dodati još i nasjeckani luk, listove celera ili ljutiku.

Grašak pripreman na pari možete koristiti za pripremu miješanih ili složenih salata, dok kuhan s dodatkom metvice možete iskoristiti za pripremu krem juha, pirea u kombinaciji s krumpirom ili ga jednostavno dodajte u razna jela od riže, osobito rižoto i rizi-bizi. Kuhani zamrznuti grašak izvrstan je u kombinaciji s tjesteninom u umacima na bazi vrhnja ili s mrkvom i kiselim krastavcima u poznatoj francuskoj salati s dodatkom majoneze.

Svježi grašak možete kuhati prema receptu iz Le Cuisinier Français, iz sredine 17. stoljeća, u gnijezdu od zelene salate (Petits Pois à la Française). U posudu stavite nekoliko slojeva listova oprane zelene salate, a zatim na nju stavite grašak i začine (papar, začinsko bilje i malo šećera). Prekrijte s nekoliko listova zelene salate, a zatim možete tako složeni grašak kuhati na pari ili u vrlo maloj količini vode ili temeljca. Bitno je da vam je posuda u kojoj se grašak kuha poklopljena. Ova klasična metoda pripreme graška, kojom on zadržava svoju vlažnost, može se koristiti kako za svježi, tako i za zamrznuti grašak. Iste sastojke možete i pirjati te poslužiti kao jednostavan prilog uz mesna jela.

Svježi grašak možete kombinirati i s mesom, osobito mladom janjetinom ili teletinom i pripremiti izvrstan gulaš.

A evo primjera i nekih delikatesa od graška. Klijanjem svježeg graška i sprečavanjem njegove cvatnje dobivaju se mladi listovi koji se koriste kao delikatesno povrće u pirjanim jelima i juhama. Vegetarijanci mogu uživati u delikatesnoj kobasici od kuhanog, usitnjenog graška s naribanom mrkvom i lukom, muškatnim oraščićem, solju i paprom. Za povezivanje ove povrtne smjese može se koristi malo biljne masnoće i brašna.

Izvan naših granica dosta se upotrebljava i sušeni grašak, koji se, kao i ostale grahorice, mora močiti i zatim kuhati. Od njega možete, uz dodatak maslaca, žumanca i začina, pripremiti izvrstan prilog. Mljevenjem sušenog graška dobiva se izvrsno brašno koje se koristi za pripremu juha i ugušćivanje umaka.


Grašak sprječava anemiju


Majka Priroda je u sićušnu mahunarku upakirala mnoštvo hranjivih namirnica. Sitna zelena zrnca sadrže dva puta više proteina od većine povrća. Stoga grašak predstavlja zdravu zamjenu za meso. Tri četvrtine šalice graška pruža organizmu 6 grama proteina,te tiamin, riboflavin, niacin, kalcij, željezo, fosfor, kalij i vitamin A.

Zeleni grašak sadrži nikotinsku kiselinu koja smanjuje kolesterol u krvi.
Sićušna mahunarka ima sposobnost razbijanja nakupina crvenih krvnih stanica koje su predodređene da u konačnici postanu ugrušci. Prevenciju ugrušaka možemo zahvaliti posebnim biljnim proteinima pod imenom lektini.

Grašak može pomoći u prevenciji svih oblika raka, zbog visoke razine vitamina A i C.
Zelena mahunarka sadrži netopiva vlakna koja pomažu pokretljivosti probave i mogu pomoći u snižavanju kolesterola i smanjivanju rizika od bolesti srca i moždanog udara.
Grašak sadrži lutein, karotenoid koji dokazano pomaže smanjenju rizika od staračke makularne degeneracije i katarakte.
Mahunarka pruža hranjive tvari važne za održavanje zdravih kostiju.
Riječ je o namirnici koja daje energiju i izgrađuje tijelo.
Grašak obiluje željezom. Stoga je ova mahunarka odličan izbor u prevenciji anemije. Željezo je mineral potreban za normalno stvaranje i funkcioniranje krvnih stanica. Njegov nedostatak dovodi do anemije, umora, smanjene imunološke funkcije i problema s učenjem.

izvori: ordinacija.hr

coolinarika





Nema komentara:

Objavi komentar