Zašto je grah tako zdrav ?

Mung dal se još naziva i zeleni grah. Najčešće se koristi oljušten (mung dal) ili prepolovljen i neoljušten (chilke mung dal). Ne treba ga namakati prije kuhanja i najlakše se probavlja jer ima nisku količinu složenih šećera.
Pripravljen kao supa ili varivo najbolja je i lagana hrana kod prehlade ili gripe (cijela se zrna skuhaju u vodi koja se zatim daje bolesniku), a iz istog se razloga preporučuje i djeci i starijima.
Namočen i samljeven spravlja se na mnogobrojne načine za pripravu  jela

Sabat mung ili zeleni mungo grah je vrlo popularan na sjeveru Indije. Priprema se na razne načine. Često služi spravljanju klica.

Chana dal je jedan od popularnijih u Indiji (jedna polovina svih grahorica proizvedenih u Indiji otpada na chana dal). Zlatnožute je boje, a dobiva se ljuštenjem slanutka (kala chana).
Popularnost mu leži ne samo na hranjivosti, odličnom okusu i lahkoj probavljivosti već i na besanu - brašnu koje se od njega proizvodi, a ono je osnova omiljenog indijskog slatkiša laddua, ukusnih karhi umaka, južnoindijskih chutneya.

Kala chana ili Bengal gram je slanutak malena zrna popularan u sjevernoindijskoj kuhinji.

Muth dal je po okusu sličan mung dalu, smo je manji i maslinasto zelene boje. Na sjeveru Indije se kuha sa sezonskim povrćem, rajčicom i đumbirom ili se prži i jede kao snack.

Tuvar dal se još naziva i arhar dal i tur dal. Mlječno je zlatne boje. U Englskoj ga zovu pigeon pea (beats me why). Slatkastog je okusa i odličan je začinjen s malo đumbira, čilija, kurkume i limuna. Lako ga je okusiti u dva najpoznatija južnoindijska jela sambaru i rasamu.

Urad dal ili black gram kako ga Englezi nazivaju je rodom blizak mung dalu. Cijela zrna (sabat urad) su sivkasto crne boje izvana, a bijela iznutra. Raspolovljena, neoljuštena zrna nazivaju se chilke urad, a ona oljuštena urad dal.
Urad dal je vrlo bogat bjelančevinama (145 g kuhanog dala zadovoljava 20% ženinih potreba za bjelančevinama, a i više ukoliko se kombinira s cjelovitim žitaricama ili mlijekom). Kao i mung dal, urad dal nema visoku količinu složenih šećera te se stoga lako probavlja.

Rajma dal (engl. kidney bean) najpoznatiji je u Punjabu gdje se kuha u začinjenom umaku s kockicama sočnog panira. Obzirom da izaziva napuhavanje uvijek ga treba bogato začiniti đumbirom, poznatim po poticanju probave.

Lobiya (chowla dal ako je prepolovljen) je poznat i kao black eye peas. U Indiji se uzgaja već hiljadama godina i koristi se u sjevernoj i zapadnoj kuhinji. Cijela zrna ovog graha se vrlo brzo kuhaju i popularna su u raznim čilijima. Mljeveni chowla dal služi kao tijesto za doshe i bade.


Još vrsta:
Azuku grah
Kidney/pinta grah
Bijeli grah, canelliniflageolet grah, fayot grah
Zlatni grah
Lima grah – raznih veličina, manji od graha sa ovih prostora, rijedak je u nas.

Crni grah koristi se u meksičkoj kuhinji, kuha se nešto kraće od naših vrsta.
Crni grah je u moj život ušao zajedno s knjigom "Sam svoj liječnik" Japanca Naborua Muranota, nekoj vrsti priručnika za orijentalnu medicinu. Bio je to vrijeme kada sam već imala jedno dijete, a drugo nije stizalo. Naime, nije stizalo, znači da nije sve bilo po planu i programu koji sam si ja zacrtala. U  knjizi "Sam svoj liječnik" Japanca Naborua Muranota piše da za lakše začeće treba piti supu od crnog graha, tj. onu koja ostane kada crni grah skuhamo u ekspres loncu s malo soli.

Poznato da grah osim kao ukusna hrana, može biti i lijek za mnoge bolesti.

Za ljekovitost graha zaslužni su ariginin, čije je djelovanje slično inzulinu, i inozitol, koji regulira razmjenu važnih mikroelemenata u organizmu. Bobice su dobre za eliminaciju masnoća iz organizma, čime direktno utječu i na smanjenje nivoa holesterola.

Grah i ostale mahunarke pravi su lijek za crijeva i sprečavaju pojavu polipa u njima. Pa ipak, mnogi grah izbjegavaju zbog posljedica - nadutosti i plinova.


GRAH [Phaseoli legument]

narodni naziv:
bažulj, bijeli pasulj, bijeli grah, bob, gra, grav, grag, grah-golubnjak, grah-rogacic, grah-rožnjak, grah-tackaš, žuti pasulj, laški bob, opaki grah, pažulj, pasulj puzavac, pasulj tackaš, pašon, pašuljak, pletenac, pocanj, priticnjak, pritkaš, pricanac, pricanik, smišag, tkljanac, trkljaš, faduo, fažol, fazoli, fasolj, fasul, fašon, fržolj, džora

engleski naziv: KIDNEY BEAN

Opis biljke:
Grah je donesen iz Amerike. Kod nas se gaji u ogromnim količinama u raznim varijetetima, jer je puno korišćen u ishrani. Medutim pasulj je i ljekovita biljka. U ljekovite svrhe upotrebljava se zrela mahuna bez sjemena (Phaseoli legumen, Phaseoli cortex fructus) od pasulja čučavca (ne pritkaša). Mahune graha su malo sluzavog ukusa i bez mirisa.

Stanište:
Raste svuda.

Ljekoviti dio biljke:
Upotrebljava se cijela biljka sa korijenom .

Ljekovito djelovanje:
Mahune od graha su lijek protiv šećerne bolesti. Smanjenje šecera u krvi je i eksperimentalno i klinički dokazano. Droga deluje i kao diuretik. Upotrebljava se protiv uloga i zapaljenja mokraćnih puteva.
izvor: www.herbateka.com

Cajevi protiv šecerne bolesti:

1.50 gr isitnjenih mahuna kuva se 15 minuta u pola litre vode,
ostavi 3 sata i pije u tri obroka pre jela.

2.U težim slucajevima uzima se 200 gr mahuna, kuva pola
sata u jednom litru vode, ostavi celu noc i sutradan pije po
jedna caša na pola sata.

Grah je već dugo poznat kao zdrava hrana. Međutim, nedavno je ovom povrću posvećena još veća pažnja zbog svoje značajne uloge u zdravoj dijeti. Naučnici su otkrili da ishrana bogata grahom može smanjiti rizik od srčanih oboljenja i određenih vrsta raka. Stoga grah predstavlja posebno pametan izbor za ljude koji u porodici imaju slučajeve ovih bolesti. Smjernice za zdravu prehranu Vlade SAD-a iz 2005. godine preporučuju konzumiranje tri šolje graha sedmično.

Šta to čini grah tako zdravim?

Grah je zaista super-hrana. On sadrži niz hranljivih materija koje pomažu da vaše tijelo ostane zdravo i da se izbori protiv bolesti. Svako malo zrno graha sadrži moćnu i jedinstvenu kombinaciju bjelančevina, vlakana, vitamina i minerala. Razmotrite ove činjenice:
• Grah je dobar izvor bjelančevina koje su potrebne vašem tijelu. Osim toga, za razliku od drugih izvora bjelančevina, grah ima malo masti, te ne sadrži zasićene masti i holesterol. To čini grah odličnim izborom za vegeterijance, kao i za ljude koji žele smanjiti unos masnih mesnih proizvoda.
• Grah je odličan izvor dijetalnih vlakana.
Jedna porcija graha osigurava 20% i više dnevnih potreba za vlaknima. Dijetalna vlakna imaju mnoge koristi poput toga da doprinose osjećaju sitosti nakon jela, održavaju nivo šećera u krvi stabilnim, te poboljšavaju probavu.
• Grah je dobar izvor vitamina i minerala poput folne kiseline, kalija, željeza i magnezija. Istraživanja su pokazala da osobe koje jedu grah dobijaju više ovih ključnih hranljivih materija od osoba koje ne konzumiraju grah.

Pošto neke vrste graha sadrže toksine, preporučuje se da na nekoliko sati prije kuhanja potopite grah u vodi, a zatim vodu odstranite i još jednom ga isperete. Potapanje graha u nekoliko voda će također smanjiti količinu tvari u grahu koje uzrokuju nadimanje nakon jela.

Ako želite zrna graha učiniti još zdravijim, možete se potruditi da na vlažnom i toplom mjestu u kući napravite klice graha. Klice općenito predstavljaju nutricionistički najgušću hranu na svijetu (količina hranljivih materija po kaloriji). Klice možete napraviti od mahunarki, sjemena ili orašastih plodova, te ih možete, recimo, svježe posuti po salati. Jedini problem oko pravljenja klica jeste taj što iziskuje određeni trud i što se klice trebaju čim prije potrošiti jer ne mogu dugo stajati.

izvor: djuliman.blogger.ba
Više informacija o zdravlju i prehrani možete pronaći na:

Nema komentara:

Objavi komentar