Zdravlje u zrnu


Većina ljudi svakodnevno više puta jede žitarice, ako nikako drukčije, onda u kruhu i pecivu. U našem podneblju ove visokovrijedne namirnice najčešće se konzumiraju u vidu proizvoda od brašna: kruh, peciva, kolači, tjestenina.
Rižu uglavnom jedemo u zrnu, a kukuruz u zrnu ili kao krupicu.
Inače, sve žitarice pripadaju porodici trava, a jestivo zrnje su njihovi plodovi bogati ugljikohidratima, bjelančevinama, vlaknima, vitaminima, mineralima, visokovrijednim kiselinama...
Prosječna hrvatska obitelj koristi isključivo pšenicu, kukuruz i rižu, a samo rijetki uživaju u zobi, prosu, heljdi, ječmu, raži, sirku, kamutu ili piru. Svih je tih žitarica bilo na selu, gdje su se koristile za prehranu životinja, pa se i danas mnogi ratari čude kad kakvo gradsko čeljade dođe kupiti raznovrsno zrnje za svoj jelovnik.

Pšenica ne mora biti dosadna: osim tamnog integralnog brašna, kušajte cous cous (kus-kus) i bulgur - oba proizvoda dobivaju se od pšenice, kratko prokuhane ili parene, pa se vrlo kratko kuhaju (cous cous je dovoljno preliti vrućom vodom). Sjajna su podloga za salate ili kao prilog bilo kojem jelu koje uobičajeno poslužujete s rižom.
Palenta je staro domaće jelo - uvedite je češće u jelovnik umjesto riže ili tjestenine.
Bojite li se šećera, zamijenite ga sladom: to je slatka masa nalik medu (najčešće se dobiva od ječma, riže ili kukuruza).

Müsli (pahuljice) su vrlo rašireni, no umjesto skupih, unaprijed pripremljenih mješavina, kupite više paketića "golih" pahuljica i pomiješajte ih s malo mekinja, suhim ili svježim sjeckanim voćem, sjemenkama, orašastim plodovima, a volite li slatko, dodajte med ili slad.
Još je bolje dva do tri puta tjedno umjesto pahuljica pojesti kuhanu kašu (najbolje su heljdina ili zobena).
Amarant i quinoa (kinoa) nevjerojatno su vrijedne američke žitarice koje su do nas stigle tek posljednjih godina. Obje su iznimno vrijedan izvor bjelančevina (a samim tim i vrijednih aminokiselina), posebno u prehrani vegetarijanaca. Sadrže i puno vlakana, kalcija, željeza, fosfora, vitamina gotovo svih skupina.

Quinoa nema glutena, a amarant je odlično sredstvo za snižavanje kolesterola te bi se trebao više koristiti u prehrani bolesnika, kako zbog nutritivne vrijednosti, tako i zbog lake probavljivosti.
Nekad se pod pojmom riža mislilo na bijelo duguljasto zrno, no i to se, srećom, promijenilo: mnogi znaju da je integralna (smeđa) nutritivno neusporedivo vrednija od bijele, rafinirane, a u nekim trgovinama mogu se kupiti i crvena i crna (divlja riža).
Sve vrste integralne riže bogate su vlaknima, mineralima i vitaminima, a zahvaljujući skoro svim vitaminima skupine B, odlična je za mozak i živčani sustav. 
izvor: hic.hr

Nema komentara:

Objavi komentar