Zašto je dobro piti zeleni čaj?


Da li zeleni čaj može poboljšati vaše zdravlje i način života? Da li proizvodi koji sadrže zeleni čaj u sebi mogu uticati na dugovečniji i srećniji život? Zašto bi zeleni čaj bio bolji od drugih čajeva
Šta se smatra dobrobitima zelenog čaja? 

Još od davnina zeleni čaj je korišćen kao lek protiv raznih oblika depresije pa sve do glavobolja. Njegovo lekovito dejstvo je poznato i koristi se vekovima. Sada je možda najpoznatiji kao antioksidant.

Koristi se i kao lek protiv ali i za ublažavanje simptoma bolesti kao što su reumatoidni artritis, kardiovaskularna oboljenja, neki oblici raka i visoki holesterol. Kao dodatak, sada se veruje i da doprinosi poboljšanju imunog sistema i kao lek protiv infekcija.

Oni koji ga piju svakodnevno imaju smanjene šanse da razviju ezofagealni rak jer ovaj čaj sprečava rast ćelija raka.

Međutim, nisu svi ubeđeni u lekovita dejstva zelenog čaja već smatraju da je sav učinak zelenog čaja preuzet od dokaza da oni koji redovno piju bilo koji čaj imaju pozitivne posledice.

Koji je sastojak zelenog čaja najkvalitetniji?

Zeleni čaj je bogat katekin polifenolima od kojih je najvažniji epigalokatekin galat jer je vrlo moćan antioksidant. Za anktioksidante se odavno zna da su vrlo moćni u sprečavanju rasta ćelija raka ali i da ih ubijaju. Sastojci zelenog čaja takođe štite normalne ćelije.

Zašto drugi čajevi nisu toliko dobri kao zeleni? 

Nije primećeno da drugi čajevi mogu pružiti ovako kvalitetnu zaštitu kao zeleni, što nije logično jer su svi čajevi spravljeni od iste biljke – "Camellia sinensis". Međutim, zeleni čaj se drugačije obrađuje, listovi su mu obrađeni na pari a ne fermentisanjem jer fermentacija uništava pomenuti oksidant i menja mu sastav. Ove izmenjene supstance nemaju istu funkciju u borbi protiv nekih bolesti.

Da li je ispijanje čaja jedini način da osetimo njegovo lekovito dejstvo?

Potrebno još mnogo istraživanja ovog čaja da bi se sa sigurnošću moglo potvrdi sve šta se o njemu zna, ali smatra se da njegove dobrobiti idu daleko od samog ispijanja obrađene varijante čaja.

Zelenog čaja ima u velikom broju proizvoda koje svakodnevno korisitimo. Kozmetički preparati ga takođe sadrže u sebi – kreme za telo, losioni za telo, kupke, sapuni, antibakterijski sapuni, šamponi, regeneratori za kosu i mnogi drugi.

Postoje kompanije koje se bave proizvodnjom proizvoda koji mogu služiti kao zamena onima koji žele da koriste zeleni čaj ali ne i da ga ispijaju. Tako se mogu naći kapsule kojima unosite sve sastojke zelenog čaja u svoj sisitem bez potrebe da ga pijete.

Danas ga možete pronaći flaširanog ali i kao čaj u kesicama ili u svom prirodnom obliku, u listovima. Najbolje je koristiti ga u obliku lišća jer mu je to prirodan oblik, neizmenjen i neobrađen. Kesice sa čajevima često sadrže prašinu i izlomljenje listove. Flaširani čaj je najčešće obrađen a to znači da on je već izgubio neka svoja svojstva u procesu obrade.


Da li postoje negativne posledice uzimanja zelenog čaja? 

Na sreću, znamo da su minorne i ne toliko ozbiljne da biste prestali da ga pijete. Iako ne sadrži kofeina koliko i kafa, ima ga podosta, stoga jedino što može da vam se desi jeste da patite od nesanice ako ste popili pozamašnu količinu. Njegove dobrobiti su daleko jače i bitnije od negativnih posledica koje su, kao što smo rekli, samo povećan unos kofeina.

Koliko šolja čaja je optimalan dnevni unos?

Vrlo su podeljenja mišljenja kada se govori o količini čaja. Neki tvrde da je 10 šolja za belu kafu potrebno da biste bili zaštićeni svim njegovim lekovitim dejstvom, dok neki kažu da su dovoljne 2 ili 3 šolje. Zbog ovako drastičnih stavova, najbolje je da svako ponaosob odredi koliko mu je dovoljno, s tim da je sredina, reecimo, 5 šolja možda najbolji izbor.
Potrebno je da pogledate nekoliko faktora pre nego što pronađete svoju dozu. Ako imate srčanih oboljenja u porodici, možda je za vas dobro da se odlučite za još jednu šolju dnevno, ali morate uzeti u obzir i to kako reagujete na kofein, koliko spavate, koliko imate vremena...

O čemu treba razmisliti?

Zeleni čaj nije lek koji se može samostalno uzimati kao lek protiv neke bolesti. Uvek posetite proverenog lekara pre nego što krenete sa bilo kakvom izmenom vašeg uobičajenog režima ishrane.

Nemojte očekivati da će vam promena režima ishrane tako što uključite i zeleni čaj rešiti sve probleme. Sve njegove dobrobiti su na duže staze i ništa se ne dešava u trenutku.

Potrebno je i da lekaru kažete šta sve koristite od lekova, da li koristite neko lekovito bilje, kako se hranite, kakav vam je ritam života i tek onda odlučite da unesete promenu.

Da li zeleni čaj može poboljšati vaše zdravlje i način života? Da li proizvodi koji sadrže zeleni čaj u sebi mogu uticati na dugovečniji i srećniji život? Zašto bi zeleni čaj bio bolji od drugih čajeva?

 Šta se smatra dobrobitima zelenog čaja?

Još od davnina zeleni čaj je korišćen kao lek protiv raznih oblika depresije pa sve do glavobolja. Njegovo lekovito dejstvo je poznato i koristi se vekovima. Sada je možda najpoznatiji kao antioksidant.

Koristi se i kao lek protiv ali i za ublažavanje simptoma bolesti kao što su reumatoidni artritis, kardiovaskularna oboljenja, neki oblici raka i visoki holesterol. Kao dodatak, sada se veruje i da doprinosi poboljšanju imunog sistema i kao lek protiv infekcija.

Oni koji ga piju svakodnevno imaju smanjene šanse da razviju ezofagealni rak jer ovaj čaj sprečava rast ćelija raka.

Međutim, nisu svi ubeđeni u lekovita dejstva zelenog čaja već smatraju da je sav učinak zelenog čaja preuzet od dokaza da oni koji redovno piju bilo koji čaj imaju pozitivne posledice.

Koji je sastojak zelenog čaja najkvalitetniji?

Zeleni čaj je bogat katekin polifenolima od kojih je najvažniji epigalokatekin galat jer je vrlo moćan antioksidant. Za anktioksidante se odavno zna da su vrlo moćni u sprečavanju rasta ćelija raka ali i da ih ubijaju. Sastojci zelenog čaja takođe štite normalne ćelije.

Zašto drugi čajevi nisu toliko dobri kao zeleni?

Nije primećeno da drugi čajevi mogu pružiti ovako kvalitetnu zaštitu kao zeleni, što nije logično jer su svi čajevi spravljeni od iste biljke – "Camellia sinensis". Međutim, zeleni čaj se drugačije obrađuje, listovi su mu obrađeni na pari a ne fermentisanjem jer fermentacija uništava pomenuti oksidant i menja mu sastav. Ove izmenjene supstance nemaju istu funkciju u borbi protiv nekih bolesti.

Da li je ispijanje čaja jedini način da osetimo njegovo lekovito dejstvo?

Potrebno još mnogo istraživanja ovog čaja da bi se sa sigurnošću moglo potvrdi sve šta se o njemu zna, ali smatra se da njegove dobrobiti idu daleko od samog ispijanja obrađene varijante čaja.

Zelenog čaja ima u velikom broju proizvoda koje svakodnevno korisitimo. Kozmetički preparati ga takođe sadrže u sebi – kreme za telo, losioni za telo, kupke, sapuni, antibakterijski sapuni, šamponi, regeneratori za kosu i mnogi drugi.

Postoje kompanije koje se bave proizvodnjom proizvoda koji mogu služiti kao zamena onima koji žele da koriste zeleni čaj ali ne i da ga ispijaju. Tako se mogu naći kapsule kojima unosite sve sastojke zelenog čaja u svoj sisitem bez potrebe da ga pijete.

Danas ga možete pronaći flaširanog ali i kao čaj u kesicama ili u svom prirodnom obliku, u listovima. Najbolje je koristiti ga u obliku lišća jer mu je to prirodan oblik, neizmenjen i neobrađen. Kesice sa čajevima često sadrže prašinu i izlomljenje listove. Flaširani čaj je najčešće obrađen a to znači da on je već izgubio neka svoja svojstva u procesu obrade.


mahr / Flickr.com
Da li postoje negativne posledice uzimanja zelenog čaja?

Na sreću, znamo da su minorne i ne toliko ozbiljne da biste prestali da ga pijete. Iako ne sadrži kofeina koliko i kafa, ima ga podosta, stoga jedino što može da vam se desi jeste da patite od nesanice ako ste popili pozamašnu količinu. Njegove dobrobiti su daleko jače i bitnije od negativnih posledica koje su, kao što smo rekli, samo povećan unos kofeina.

Koliko šolja čaja je optimalan dnevni unos?

Vrlo su podeljenja mišljenja kada se govori o količini čaja. Neki tvrde da je 10 šolja za belu kafu potrebno da biste bili zaštićeni svim njegovim lekovitim dejstvom, dok neki kažu da su dovoljne 2 ili 3 šolje. Zbog ovako drastičnih stavova, najbolje je da svako ponaosob odredi koliko mu je dovoljno, s tim da je sredina, reecimo, 5 šolja možda najbolji izbor.
Potrebno je da pogledate nekoliko faktora pre nego što pronađete svoju dozu. Ako imate srčanih oboljenja u porodici, možda je za vas dobro da se odlučite za još jednu šolju dnevno, ali morate uzeti u obzir i to kako reagujete na kofein, koliko spavate, koliko imate vremena...

O čemu treba razmisliti?

Zeleni čaj nije lek koji se može samostalno uzimati kao lek protiv neke bolesti. Uvek posetite proverenog lekara pre nego što krenete sa bilo kakvom izmenom vašeg uobičajenog režima ishrane.

Nemojte očekivati da će vam promena režima ishrane tako što uključite i zeleni čaj rešiti sve probleme. Sve njegove dobrobiti su na duže staze i ništa se ne dešava u trenutku.

Potrebno je i da lekaru kažete šta sve koristite od lekova, da li koristite neko lekovito bilje, kako se hranite, kakav vam je ritam života i tek onda odlučite da unesete promenu.
source:b92.net

Nema komentara:

Objavi komentar